Do bazy morskiej w belgijskim Zeebrugge przybył 3 listopada pierwszy okręt przeciwminowy serii znanej jako typ City, przyszły BNS Oostende (M940). To pierwsza z serii dwunastu jednostek, które wejdą w skład flot Belgii i Holandii, zwiększając zdolności obu państw w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz wykorzystania innowacji w tym zakresie.
Poligon Kontrolno-Pomiarowy Marynarki Wojennej wzbogacił się o nowe, pomocnicze jednostki pływające. M-27 i M-28 mają stanowić zabezpieczenie prowadzonych działań. Przypomina o również, że siły morskie to nie tylko duże okręty bojowe, ale też cała gama wsparcia i zaplecza, niemniej ważnego.
"Rola infrastruktury krytycznej w kontekście bezpieczeństwa morskiego i energetycznego" to jeden z paneli, który odbył się podczas 5. rejsu Gospodarki morskiej. Eksperci podkreślali, że zapewnienie bezpieczeństwa zależy od wyposażenia, współpracy między służbami, dobrych procedur. Potrzebna jest też zmiana regulacji prawnych dotyczących funkcjonariuszy na służbie.
Siły piechoty morskiej Holandii (Korps Mariniers) otrzymają nowe szybkie kutry desantowe (Littoral Assault Craft, LAC). Dzięki nim formacja ma zyskać lepsze zdolności związane z działaniami w rejonie przybrzeżnym, wzmacniając tym samym swój potencjał.
Nurkowie z minerzy z 12. i 13. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża brali udział, na przełomie września i października, w szeregu ćwiczeń międzynarodowych, pod auspicjami NATO. Pozwalało im to sprawdzić swoje umiejętności i kompetencje w zakresie działań podwodnych, jak zdobywać nowe doświadczenie i wymieniać się takowym w sojuszniczym gronie. W ostatnich tygodniach marynarze uczestniczyli w ćwiczeniach "Triton 2025" w Bułgarii i "Poseidon 2025" w Rumunii.
Siły morskie Ukrainy to nie tylko drony, ale też odbudowywany potencjał okrętowy. Dowódca floty, wiceadm. Ołeksij Nejiżpapa podkreślił w tej mierze współpracę z władzami Holandii, które wraz z Belgią przekazały w lipcu okręty przeciwminowe typu Alkmaar. Przypomniał też, że do końca tego roku ukraińska marynarka pozyska drugą, holenderską jednostkę. Dzięki temu w przyszłości Ukraina będzie dysponowała potencjałem morskim pozwalającym zarówno na oczyszczanie akwenu Morza Czarnego z niebezpiecznych obiektów.
Stocznia Sarzana koło włoskiej La Spezia była miejscem rozpoczęcia procesu laminacji kadłuba dla niszczyciela min, który trafi do służby w Marynarce Wojennej Włoch (Marina Militare). To pierwsza z zaplanowanej serii jednostek, które mają wzmocnić nadzór dna morskiego i ochronę infrastruktury krytycznej. Głównym wykonawcą jest Intermarine.
We współpracy z singapurską firmą ST Engineering szwedzki koncern Saab przedstawił zaskakującą ofertę dla Sił Morskich Estonii (Eesti Merevägi). Dwa podmioty łączą siły, aby sprzedaż okręty patrolowe o wysokim stopniu automatyzacji. Byłyby to największe i najbardziej zaawansowane jednostki w historii estońskich sił morskich.
Praktycznie gotowe są specjalne silniki dla trzech okrętów serii Kormoran budowanych w Stoczni Remontowa Shipbuilding. Przekazanie ich do stocznie nastąpi w najbliższych tygodniach. - To unikatowe rozwiązania mogące być naszym produktem eksportowym - ocenia dr inż. Stanisław Gawron, dyrektor Centrum Napędów i Maszyn Elektrycznych w Sosnowcu.
Na terenie gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do grupy kapitałowej Remontowa Holding S.A., odbyła się 24 września uroczystość pierwszego cięcia blach pod prom pasażersko-samochodowy dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL). Zagraniczne zlecenia mają istotne znaczenie dla dalszego rozwoju i rosnącego znaczenia polskich zakładów.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Sejm uchwalił ustawę rozszerzającą uprawnienia wojska i służb na Morzu Bałtyckim