• <
nauta_2024

Ruszyła budowa pierwszego niszczyciela min „nowej generacji” dla Marina Militare

03.10.2025 11:15 Źródło: Intermarine
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Ruszyła budowa pierwszego niszczyciela min „nowej generacji” dla Marina Militare
Fot. Intermarine

Stocznia Sarzana koło włoskiej La Spezia była miejscem rozpoczęcia procesu laminacji kadłuba dla niszczyciela min, który trafi do służby w Marynarce Wojennej Włoch (Marina Militare). To pierwsza z zaplanowanej serii jednostek, które mają wzmocnić nadzór dna morskiego i ochronę infrastruktury krytycznej. Głównym wykonawcą jest Intermarine.

Podczas wydarzenia w stoczni, z udziałem przedstawicieli zaangażowanych podmiotów, a także władz i reprezentantów kadry sił morskich, odbyła się laminacja, czyli proces pokrywania powierzchni elementów przyszłego kadłuba okrętu laminatem w celu ochrony i nadania im odpowiednich właściwości. Wśród zaproszonych gości byli obecni m.in. szef regionu Liguria, Marco Bucci, dyrektor ds. uzbrojenia morskiego, adm. Giuseppe Abbamonte, prezes i dyrektor generalny Grupy Immsi, odpowiednio Matteo i Michele Colaninno, dyrektor generalny Intermarine, Livio Corghiego.

Zaplanowane jednostki będą miały długość 63 metry i wyporności ok. 1300 ton. Dzięki wyjątkowym cechom kadłubów, w tym odporności na wstrząsy generowane przez podwodne eksplozje i niski poziom magnetoakustyczny) oraz potencjałowi operacyjnemu oferowanemu przez najnowsze technologie systemów, jak sonar wielodomenowy, dowodzenie i kontrola, w tym zintegrowane zarządzanie pojazdami bezzałogowymi niszczyciele min nowej generacji będą mogły wykonywać szeroki wachlarz misji. Włoska firma Leonardo dostarczy system walki ADOC 4, mający być odporny na cyberataki, wyposażony w zaawansowane radary i czujniki elektrooptycznych, sonar szerokopasmowy z funkcją wykrywania i klasyfikowania min, a także zintegrowany, wielopasmowy systemu komunikacji i łączy danych, zapewniając wymagany poziom interoperacyjności.

Określane jako CNG/C (Cacciamine di Nuova Generazione/Costiera), podobnie jak inne obecnie powstające okręty, przykładowo belgijsko-holenderskie typu City, czy polskie typu Kormoran 2, będą wyróżniać się wykorzystaniem pojazdów bezzałogowych, zwiększając bezpieczeństwo załogi podczas operacji na zagrożonym obszarze, celem lokalizacji, identyfikacji i neutralizacji niebezpiecznych obiektów, jak miny morskie, bomby, amunicja i wrogie bezzałogowce. Wykonawca oraz włoski resort obrony podkreślają, że okręty zostaną wyposażone w najnowocześniej technologie, które rozszerzą ich zdolności operacyjne w „nowej erze nadzoru dna morskiego i ochrony krytycznej infrastruktury podwodnej”. Podkreślają tu takie kwestie jak modułowość, interoperacyjność i wielozadaniowość jako „fundamenty złożonej architektury”, wskazując na odporność na wstrząsy generowane przez podwodne eksplozje, brak pola magnetycznego i cichą pracę, a także wdrożenie współdziałania z pojazdami autonomicznymi do działania w domenie podwodnej.

Obecnie Marynarka Wojenna Włoch posiada w składzie swoich sił 10 niszczycieli min. Są to dwie jednostki typu Lerici (z serii pierwotnie 12), w służbie od 1985 roku, a także osiem typu Gaeta, wprowadzone w poczet floty w latach 1992-1996. Zamówienie na ich następców zostało przypieczętowane umową w 2024 roku, acz pierwsze prace projektowe, przy udziale Intermarine i NAVARM miały miejsce jeszcze w 2021 roku. Wstępnie zamówienie zakłada dostarczenie pięciu okrętów z opcją na szósty.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.