Najnowszy hiszpański okręt podwodny serii S-80, Isaac Peral (S-81) wyruszył na swoją pierwszą misję w ramach NATO pk. „Sea Guardian”. Jej celem jest utrzymanie bezpieczeństwa morskiego na Morzu Śródziemnym, w ramach której są realizowane zadania związane z bezpieczeństwem morskim, czyli budowanie potencjału w tym zakresie, wspieranie świadomości sytuacji morskiej, zwalczanie terroryzmu na morzu, a także przeciwdziałaniu nielegalnej imigracji.
Na ten dzień wyczekiwano w stoczni hiszpańskiego koncernu Navantia, mieszczącej się w Cartagenie. 3 października, po południu, odbyła się ceremonia chrztu drugiego okrętu podwodnego serii S-80, Narciso Monturiol (S-82). Jednostka wejdzie w skład Królewskiej Marynarki Wojennej Hiszpanii (Armada Española). Wydarzenie o tyle interesujące, że podobne są proponowane Polsce w ramach programu „Orka”, w sprawie którego władze do końca roku mają podjąć decyzje, kto dostarczy siłom morskim okręty podwodne.
Straż Przybrzeżna Stanów Zjednoczonych przyznała firmie Stealth Solutions Inc. z Wirginii kontrakt o wartości 49,6 mln USD na modernizację systemu informatycznego Mariner Credentialing Program (MCP). Umowa, zawarta 12 września, obejmuje pięcioletni okres i ma na celu usprawnienie procesu przyznawania uprawnień marynarzom handlowym oraz wzmocnienie bezpieczeństwa morskiego.
Podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach hiszpański koncern stoczniowy Navantia prezentuje swoją propozycję w ramach programu "Orka". W centrum oferty znajduje się okręt podwodny serii S-80, znany też jako typ Isaac Peral. Podobne, budowane w stoczni w Kartagenie dla sił morskich Hiszpanii, mają stanowić pełnowartościowe ogniwo sił podwodnych.
W zeszłym tygodniu turyści i mieszkańcy w Gdańsku mogli podziwiać w okolicy Westerplatte bardzo ładny morski obraz – przy nabrzeżach stanęły dwa piękne wycieczkowce jednocześnie.
W systemie prawa angielskiego umowa przewozu na podstawie konosamentu oraz umowa czarterowa, to dwa odrębne typy szeroko pojętej umowy frachtowej („contract of affreightment”). Często jednak, te dwa typy umów występują równolegle w związku z określonym zatrudnieniem statku. Niesie to za sobą szereg trudności prawnych i praktycznych.
W stoczni Mobile w stanie Alabama odbyła się ważna dla stoczniowców uroczystość. Przekazanie siłom morskim USA ostatniego okrętu typu Independence USS Pierre (LCS 38) kończy wyboistą, pełną trudności drogę, jaką były trwające dwie dekady prace nad tymi jednostkami. Choć już zdołały się one zapisać w historii sił morskich jako wyjątkowo nieudane, symbolizując też „ślepą uliczkę rozwoju”, tak stocznia podkreśla przy tym swoje zaangażowanie i gotowość do zmian, by mimo ogromu wyzwań spełnić oczekiwania tak wymagającego zamawiającego
W trakcie trwających od 5 do 20 czerwca największych ćwiczeniach NATO na Bałtyku pk. „Baltops” odbyło się szereg epizodów ćwiczebnych, pozwalających załogom okrętów różnych typu i klas sprawdzić się w ramach różnorodnych scenariuszy. Nie brakowało tu również nietypowych sytuacji, jak przy okazji wysłania brytyjskiego patrolowca HMS Dasher do szwedzkiego okrętu podwodnego HMS Södermanland. Załoga zmagała się z wyzwaniem wynikającym z braku… kawy.
Czwarte Regaty o Puchar Marszałka Województwa Pomorskiego dobiegły końca. W żeglarskich zmaganiach w dwóch kategoriach wzięło udział około 150 uczniów z 16 pomorskich gmin. W sportowej rywalizacji uczestniczyli też samorządowcy. Wydarzenie odbyło się 13 czerwca w Błotniku w gminie Cedry Wielkie. Współorganizatorami byli samorząd województwa pomorskiego, gmina Cedry Wielkie oraz Żuławski Ośrodek Kultury i Sport. Rywalizowało kilkuset śmiałków.
Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej udali się do hiszpańskiej Cartageny, gdzie mieści się morski zakład produkcyjny koncernu Navantia. Wizyta miała związek z zapoznaniem się z ofertą na okręty podwodne programu „Orka” oraz omówić możliwości współpracy między obiema firmami.
Uroczyste otwarcie wystawy „Pod misyjną banderą” już 27 listopada przed Centrum Weterana
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Polski wiceadmirał z wizytą w litewskiej Marynarce Wojennej
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Naval Group zbuduje czwartą fregatę dla Grecji. Zamówienie potwierdzone
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią