10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Bornholm realizuje przełomowy projekt Baltic Energy Island. W jego efekcie duńska wyspa będzie pierwszą na świecie hybrydową wyspą dostarczającą energię energetyczną. Morskie farmy wiatrowe o mocy trzech gigawatów będą produkować energię elektryczną dla Danii i Niemiec. Niestety, to innowacyjne przedsięwzięcie realizowane jest bez udziału Polski. A przecież europoseł Borys Budka jest głównym wspierającym ten innowacyjny na skalę światową projekt.
Sea Women of Melanesia to pierwsza w regionie Pacyfiku organizacja zajmująca się ochroną środowiska morskiego, złożona wyłącznie z kobiet. Jej członkinie to rdzenne mieszkanki Papui-Nowej Gwinei. Mają na koncie ponad 330 badań raf i pomogły zabezpieczyć tysiące hektarów w 25 rezerwatach morskich. W sierpniu br. panie z Sea Women of Melanesia zdobyły EquatorPrize 2025!
Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.
Do Polski dotarł kolejny transport techniki wojskowej w postaci czołgów i wyrzutni. Dzięki nim potencjał Wojska Polskiego ma wzrosnąć. Wszystkie dostawy uzbrojenia docierają do kraju drogą morską.
W 2024 r. Chiny były trzecim co do wielkości partnerem eksportu towarów z UE (8,3%) i największym partnerem importu towarów z UE (21,3%). Spośród krajów UE, przez Holandię docierał największy wolumen towarów na rynki przemysłowe i konsumpcyjne kontynentu europejskiego.
Z jakimi wyzwaniami mierzy się obecnie morska energetyka wiatrowa w Polsce i Europie? Jak współpraca między krajami basenu Morza Bałtyckiego i inwestorami może poprawić bezpieczeństwo energetyczne? Co jest potrzebne, aby zrealizować ambitne cele rozwoju offshore wind? Na te i inne pytania odpowiadali m.in. Agata Staniewska-Bolesta, dyrektorka zarządzająca Ørsted Offshore Polska i Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica w panelu o przyszłości morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku.
Drogą morską do Polski przybyła dostawa złożona z 12 czołgów K2. Przeprowadzono ich rozładunek, a w niedalekiej przyszłości trafią do 16. Dywizji Zmechanizowanej.
Siły Morskie Portugalii śledziły na swoich wodach rosyjskie okręty, które opuściły Morze Śródziemne i zdaniem specjalistów kierują się na Bałtyckie. Aktywność floty Federacji Rosyjskiej budzi wiele emocji i kontrowersji z racji na napięcia międzynarodowe, w tym trwającą od lutego 2022 roku wojnę na Ukrainie.
Na Morzu Bałtyckim zaobserwowano okręt rozpoznawczy Czusowoj (GS 31), wchodzący w skład rosyjskiej Floty Północnej. Jednostka przeznaczona do m.in. rozpoznania radioelektronicznego ma odbyć przegląd konserwacyjny, niemniej są podejrzenia, że może być wykorzystywana do pozyskiwania informacji o infrastrukturze krytycznej państw nadbałtyckich.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem