Firma Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL) poinformowała o wyborze oferenta, który zbuduje i dostarczy promy posiadające ekologiczne napędy. Zwycięzcą okazała się Remontowa Shipbuilding S.A. z siedzibą w Gdańsku. Wartość kontraktu to ok. 175 mln funtów. Choć jeszcze nie doszło do podpisania umowy, w Wielkiej Brytanii rozpoczęła się burzliwa dyskusja związana ze zleceniem dla zagranicznego podmiotu, a nie krajowego, w sytuacji poważnych problemów brytyjskiej branży stoczniowej.
Ślad węglowy długo oczekiwanego nowego „zielonego” promu Glen Sannox będzie wyraźnie większy niż ślad węglowy 31-letniego statku z silnikiem Diesla. Wyliczenia, które rozgrzały dyskusję, dotyczą połączenia między stałym lądem Szkocji a wyspą Arran.
W Szkocji po raz pierwszy wypłynął ro-pax Glen Sannox. Oddanie jednostki do eksploatacji było opóźnione o prawie 6 lat, a historia budowy statku jest naznaczona oskarżeniami o ustawiony przetarg, w którym stroną poszkodowaną miała być gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A.
Gdańska stocznia Remontowa w 2014 roku stawała do przetargu na budowę dwóch promów pasażersko-samochodowych ogłoszony w Szkocji. Remontowa zajęła w nim drugie miejsce, a zwyciężył krajowy zakład. Stacja BBC twierdzi jednak, że przetarg był ustawiony.
Szkocki rząd osiągnął porozumienie z zarządcami stoczni Ferguson Marine w sprawie całkowitej nacjonalizacji mieszczącego się w Glasgow zakładu. Dzięki temu uda się zakończyć budowę dwóch promów dla armatora Caledonian Maritime Assets Ltd (CMAL).
Nie widać końca trudności związanych z budową nowych jednostek dla Szkocji. Promy, które miały wejść do eksploatacji w tym roku, jeszcze długo nie trafią do operatora.
Początkowo wydawało się, że pierwszy z nowych promów dla CalMac Ferries wypłynie na trasę już w przyszłym roku. Tak brzmiały dotychczasowe zapowiedzi. Wiele wskazuje na to, że termin ten nie zostanie dotrzymany.
W ostatnich dniach na rzece Clyde miała miejsce duża operacja logistyczna, podczas której do stoczni Ferguson Marine Engineering dostarczono pierwszy ze zbiorników LNG dla powstających tam promów.
Niewykluczone, że CalMac Ferries w niedalekiej przyszłości zyska nowy prom w swojej flocie. Pojawiają się kolejne deklaracje wskazujące na to, że taka inwestycja jest niezbędna.
Firma CalMac Ferries już w przyszłym roku otrzyma dwa nowe promy. Prace nad nowymi jednostkami, które trwają w stoczni Ferguson Marine Engineering, są zaawansowane i wszystko wskazuje na to, że statki zostaną dostarczone armatorowi na czas.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem