12 kwietnia 2025 r. w porcie Rotterdam firmy Trammo, OCI i James Fisher Fendercare przeprowadziły udany test bunkrowania amoniaku między dwoma statkami w terminalu Maasvlakte 2 APM. To kluczowy krok w przygotowaniu portu do bezpiecznego używania amoniaku – bezemisyjnego paliwa, które nie emituje CO2 podczas spalania. Pierwsze statki napędzane amoniakiem pojawią się w 2026 lub 2027 r.
Latem tego roku opublikowano poradnik ESG dla żeglugi. Wdrożenie strategii ESG w żegludze ma swoje konsekwencje w całym łańcuchu dostaw i eksploatacji statków, od projektowania poprzez produkcję, eksploatację i obsługę w portach.
W kolejnym artykule z cyklu „Status Offshore Wind w Polsce” podsumowujemy działania podjęte na rzecz rozwoju morskiej farmy wiatrowej Baltica 2+3 oraz Baltica 1 – projektów z portfela Grupy PGE. Budowa pierwszej z nich powinna ruszyć już w 2024 r. Trwają też analizy techniczne na terenie, na którym powstanie baza serwisowa. Na nasze pytania odpowiedział Marcin Poznań, rzecznik spółki PGE Baltica.
Gdyńska Stocznia Crist, która za swój pierwszy w Unii Europejskiej hybrydowy prom Elektra zdobyła w 2018 roku nagrodę Ship of the Year, niedawno zwodowała drugi tego typu statek. Spodziewa się więcej zamówień na niskoemisyjne jednostki, ponieważ regulacje związane z ograniczeniem emisyjności transportu morskiego zmuszają operatorów żeglugi do inwestowania w takie rozwiązania. Na rynku od lat sprawdza się gaz LNG, ale inną niskoemisyjną alternatywą jest też metanol. Rośnie także zainteresowanie wodorem.
Minęło ponad 10 lat od zatonięcia Costa Concordia i ponad 5 lat od wydania przez Komisję Unii Europejskiej uaktualnionych przepisów regulujących recykling statków przeznaczonych na złom. W świecie żeglugowym powszechnie wiadomo, że złomowanie statków to termin umowny.
Od kilkunastu lat firma Markos z Głobina w swoim szerokim portfolio ma budowę łodzi ratowniczych i ratunkowych. To jednostki o szczególnym znaczeniu. Wożone na statkach jak również ulokowane na platformach wiertniczych, wykorzystywane są w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia pasażerów i załogi. Modele produkowane w Głobinie wykorzystywano już między innymi w czasie głośnych działań ratowniczych między innymi w Zatoce Meksykańskiej czy na Morzu Śródziemnym.
Pandemia nie odpuszcza, a kraje atakowane są przez nowe warianty wirusa. Wymiana załóg sprawia problemy i wywołuje konkretne utrudnienia. Stąd trudności w zejściu załóg na ląd, przemieszczaniu między portami, w których występuje zagrożenie „eksportem” kolejnego nowego wirusa. Powraca temat wprowadzenia na rynek statków autonomicznych. Już dziś rynek ten szacowany jest na miliardy dolarów.
System zarządzania funkcjonujący w firmie Markos został po raz kolejny pomyślnie zweryfikowany przez audytorów ISO 9001:2015. Firma tym samym utrzymała najwyższy standard w obszarze produkcji łodzi, statków, jednostek morskich, konstrukcji lądowych i innych elementów ze zbrojonego laminatu.
System ELRoute 2.0 to propozycja gdańskiej firmy Eleship, który ma ułatwić pracę inżynierom, a także projektantom, stoczniowcom i armatorom w zarządzaniu procesem okablowania statków. Zapytaliśmy przedstawicieli towarzystw kwalifikacyjnych, czy widzą miejsce na branżowym rynku na tak nowatorskie oprogramowanie.
Carnegie Clean Energy we współpracy z wybitnym instytutem badawczym, Blue Economy Cooperative Research Centre (Blue Economy CRC) uruchomiła demonstracyjny projekt energii falowej MoorPowerTM Scaled Demonstrator.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Grupa Azoty: po 3 kwartałach br. EBITDA poprawiła się z minus 186 mln zł do 346 mln zł
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym