Naukowcy z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy dla jednostek nawodnych, umożliwiający bezpieczne, szybkie i precyzyjne cumowanie małych jednostek interwencyjnych do większych statków. Wynalazek został opatentowany przez Europejski Urząd Patentowy (EPO).
W czasie rejsu GospodarkaMorska.pl można było się przekonać, że touroperatorzy do Sztokholmu kierują z chęcią statki pasażerskie. Zarząd portu w Sztokholmie ogłosił, że uruchomił dwa przyłącza zasilające z lądu dla statków pasażerskich. W 2025 r. 30% więcej pasażerów niż przed rokiem i ponad 100% niż w 2021 r. Od 2025 r. terminal pasażerski w Sztokholmie zapewnia turystom morskim odwiedziny przez cały rok.
W Naftoporcie należącym do Grupy PERN, do 2028 r. powstanie nowe, szóste stanowisko o zdolności przeładunkowej około 9 mln ton ropy naftowej rocznie. Według PERN, dzięki inwestycji, Polska umocni się na pozycji hubu energetycznego regionu, gotowego do obsługi tranzytu surowca do państw ościennych.
Prace przy budowie polskiego Terminala FSRU nabierają tempa. Najbardziej zaawansowane roboty toczą się w części lądowej, a te na morzu właśnie wkraczają w kluczową fazę.
Wzrost zagrożenia ze strony Chin oraz zmiana polityki obronnej władz USA z myślą o Oceanie Spokojnym i azjatyckim teatrze działań sprawiły, że kluczową bazę morską w Pearl Harbor przez kolejne lata czeka szereg dalszych modernizacji. Celem jest uczynienie jej nie tylko lepiej bronionej, ale też zdolnej do obsługi najpotężniejszych okrętów w arsenale marynarki wojennej. Wśród nich znajda się wyjątkowe jednostki, niszczyciele typu Zumwalt, uzbrojone w broń hipersoniczną.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poinformował o niedawnej wizycie masowca Polskiej Żeglugi Morskiej w szczecińskim porcie. Wyjątkowość tego zawinięcia wynikała z faktu, że statek ten nazywa się Szczecin.
Po tym, jak żaden port nie chciał przyjąć statku Wan Hai 503, który na początku czerwca stanął w płomieniach u wybrzeży Indii, jednostce w końcu udało się znaleźć schronienie – została przyjęta w Dubaju po 13 tygodniach.
Amerykańska Izba Handlowa w Polsce wyraziła zaniepokojenie możliwym dołączeniem chińskiego inwestora do konsorcjum, które chce nabyć od firmy Hutchison aktywa portowe, w tym terminal kontenerowy w Gdyni. Podkreśliła w komentarzu dla PAP, że stanowiłoby to zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego.
Pływające centrum IT i elektrownia w jednym zostanie zbudowana w Turcji na japońskim kadłubie, posiadającym procesory z całego świata. Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL) i Kinetics podpisały w lipcu br. porozumienie o budowie innowacyjnego centrum informatycznego. MOL to jedna z wiodących na świecie firm żeglugowych, która będzie także armatorem terminalu FSRU w Gdańsku. Kinetics to globalny lider w dziedzinie eksploatacji pływających elektrowni.
PGE i Ørsted podpisały kolejną umowę na produkcję i dostawę dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów (tzw. secondary steel) morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Produkcja elementów odbędzie się na Pomorzu.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły
Budowa FSRU w Zatoce Gdańskiej zgodna z harmonogramem