Norweski klaster Maritime CleanTech to przykład sprawnie działającego hubu wytyczającego kierunki innowacji w transporcie morskim i kreujące innowacyjne rozwiązania, które powielane są następnie przez naśladowców z innych krajów. W niektórych przypadkach również w Polsce.
Po dwóch tygodniach zakończyła się międzynarodowa operacja pk. "Open Spirit 24", podczas której sojusznicze siły morskie państw bałtyckich i zaprzyjaźnionych wydobyły z estońskich wód 40 niebezpiecznych obiektów z czasów II wojny światowej. Co roku siły przeciwminowe prowadzą w na Bałtyku wielką akcję usuwania m.in. min morskich, bomb lotniczych i zatopionej amunicji celem zabezpieczenia żeglugi morskiej i działalności offshore.
Rozpoczyna się największe, cykliczne przedsięwzięcie przeciwminowe Sił Morskich Estonii (Eesti Merevägi), którego celem jest neutralizacja min morskich z czasów I i II wojny światowej i innych obiektów niebezpiecznych, dążąc do zapewnienia pełnego bezpieczeństwa estońskich wód terytorialnych i wybrzeża. W operacji trwającej od 15 do 26 kwietnia regularnie bierze udział również wiele zaproszonych państw.
Marzenia o niskoemisyjnych statkach i unikaniu korków mogą się spełnić w miastach nadbrzeżnych i położonych nad rzekami. W wielu krajach pracuje się nad wodnym transportem publicznym. W Polsce musimy jeszcze poczekać na tak innowacyjne rozwiązania.
Konstruktor łodzi z Luizjany Metal Shark ogłosił debiut Prowlera, wszechstronnego bezzałogowca łączącego wiele unikalnych technologii, aby sprostać obecnym i przyszłym wymaganiom bojowym armii amerykańskiej i jej sojuszników. Firma wprowadza także na rynek Frenzy – wysokowydajny, amfibijny mikro-USV.
Znamy już ekonomiczne i ekologiczne sposoby przemieszczania dużych mas ludzi w miastach. Te najbardziej efektywne obejmują ruch na szynach (największe wolumeny, najniższe koszty na pasażera, zmniejszenie ruchu na drogach), te trochę mniej efektywne obejmują ruch na kołach. Czy są inne drogi przemieszczania ludzi w miastach, które stanowić mogą doskonałe uzupełnienie transportu publicznego?
Szef Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artur Kuptel przekazał informacje na temat planowanych inwestycji i programów związanych z modernizacją Wojska Polskiego. Jedna z podanych informacji dotyczy programu "Orka", związanego z dostarczeniem polskiej Marynarce Wojennej okrętów podwodnych.
Turecka firma Aselsan pomyślnie przeprowadziła pierwsze, podwodne testy autonomicznego pojazdu podwodnego, który ma zrewolucjonizować pracę pod wodą. Ma być do użytku cywilnego jak i wojskowego. Wyniki mają być zadowalające.
Na terenie południowokoreańskiej stoczni w Ulsan odbyła się, 8 marca br., podwójna uroczystość nadania nazwy dwóm kontenerowcom o nośności 1800 TEU, Pos Singapore i Pos Laemchabanf. Pierwszy z nich wyróżnia się zamontowaniem nowoczesnego wyposażenia, pozwalającego na autonomiczne działanie.
Fjord1 norweski konglomerat transportowy, jeden z największych w Norwegii, podpisał umowę z turecką stocznią Tersan, która zajmuje się pierwszym na świecie autonomicznym połączeniem promowym, na którym od 1 września 2026 roku cztery nowe zeroemisyjne promy będą obsługiwać połączenie Lavik-Oppedal.
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW17'24 i CW18'24
Czarter jednostek typu jack-up. Zasady zatrudniania statków instalacyjnych wyjaśnia Maciej Olczak, Prezes ENMARO
Wszczęto postępowanie w sprawie wydania DŚU dla budowy zakładu produkcji łopat do turbin wiatrowych firmy Vestas
Michał Dąbrowski prezesem Agencji Rozwoju Przemysłu
Kolejna wizyta ITS Luigi Rizzo w Porcie Gdynia. Włoska fregata chroni polskie wybrzeże
Od maja 2028 roku w Australii będzie obowiązywał zakaz eksportu żywych owiec drogą morską