Francuski koncern Naval Group poinformował 14 listopada o podpisaniu umowy wykonawczej na czwartą fregatę serii FDI dla Marynarki Wojennej Grecji. W ten sposób zostało potwierdzone zamówienie ogłoszone we wrześniu, wpisujące się zarówno w plany modernizacji greckiej floty, jak i rosnący portfel zamówień wykonawcy.
Im bliżej potencjalnej daty ogłoszenia oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”, tym pojawia się więcej informacji na temat propozycji. Nie brakuje też emocji. Wśród sześciu zainteresowanych podmiotów jest szwedzki koncern Saab, wspierany w tym względzie przez rząd w Sztokholmie i jak się teraz okazuje, także w… Londynie.
Do bazy morskiej w belgijskim Zeebrugge przybył 3 listopada pierwszy okręt przeciwminowy serii znanej jako typ City, przyszły BNS Oostende (M940). To pierwsza z serii dwunastu jednostek, które wejdą w skład flot Belgii i Holandii, zwiększając zdolności obu państw w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz wykorzystania innowacji w tym zakresie.
17 października 2025 roku Naval Group dostarczył do Brestu pierwszą fregatę obronno-interwencyjną (FDI), Amiral Ronarc'h, zamówioną przez Francuską Agencję Zamówień Obronnych (DGA) w imieniu Marynarki Wojennej Francji. To pierwszy okręt z serii pięciu, jakie mają stanowić istotne wzmocnienie potencjału floty państwa, stanowiąc też skok technologiczny.
Na terenie południowokoreańskiej stoczni w Geoje odbyło się wodowanie okrętu podwodnego ROKS Jang Yeong-sil (SS-087). To ważne wydarzenie zarówno dla sił morskich państwa, jak i wykonawcy, koncernu Hanwha Ocean, gdyż jest to jednostka nowej podserii, KSS-III Batch II. Co też istotne, projekt jest też „towarem eksportowym”, proponowanym Polsce w ramach programu „Orka”.
W ostatnich dniach oferenci programu "Orka" zaprezentowali zaktualizowane propozycje dotyczące nowych okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej RP. W debacie publicznej coraz wyraźniej widać jednak, że nie chodzi jedynie o wybór platformy bojowej, lecz o strategiczną decyzję przemysłową. Istotne staje się który partner zapewni Polsce długofalowe korzyści gospodarcze, kompetencyjne i technologiczne, jakie będą generowały wpływy do budżetu państwa.
Stocznia mieszcząca się w Barrow-in-Furres poinformowała o trwających próbach morskich niedawno przekazanego do brytyjskich sił morskich okrętu podwodnego z napędem jądrowym typu Astute, HMS Agamemnon. Jednostka ta pod koniec września została oficjalnie przekazana do Royal Navy. Nim jednak rozpocznie regularną służbę operacyjną, czeka ją szereg prób eksploatacyjno-wojskowych.
Przed południem, 8 października, w gdańskim porcie pojawił się okręt wchodzący w skład Królewskiej Marynarki Wojennej Danii (Søværnet). Fregata HDMS Peter Willemoes (F362) wzbudza szczególne zainteresowanie z racji tego, że jej projekt posłużył za wzór dla brytyjskiej platformy Arrowhead 140. Na niej są oparte jednostki morskie dla Indonezji, Wielkiej Brytanii i Polski. W przypadku tej ostatniej chodzi o program „Miecznik”.
Panel pod tytułem „Rola programu „Miecznik” dla polskiego przemysłu” podczas BaltExpo 2-25 był okazją do spojrzenia na najważniejsze i największe przedsięwzięcie z myślą o polskiej Marynarce Wojennej z perspektywy branży stoczniowej. Obok wzmacniania morskich zdolności obronnych przyczynia się do rozwoju gospodarczego i zwiększenia innowacyjność polskich przedsiębiorstw.
Na ten dzień czekało wiele osób, biorąc pod uwagę, czego dotyczy. 1 października Królewska Marynarka Wojenna Holandii (Koninklijke Marine) oficjalnie wcieliła do służby okręt wsparcia bojowego (Combat Support Ship, CSS), HNLMS Den Helder (A 834). Z racji na swoje rozmiary i zadania będzie kluczowym elementem działań morskich, tak z myślą o holenderskiej flocie, jak i międzynarodowych zespołach NATO. To także symbol zmian w zakresie wzmocnienia i odnowy marynarki wojennej, na którą władze kraju zwiększyły nakłady.
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji