U brzegów Portugalii doszło pomiędzy styczniem a październikiem tego roku do nienotowanej wcześniej liczby ataków orek na jachty - wynika z szacunków Instytutu Hydrograficznego Portugalskiej Marynarki Wojennej w Lizbonie. Liczbę takich przypadków oszacowano na 60.
W związku ze spotkaniem prezydentów Finlandii i USA doszło 9 października do podpisania spodziewanej od pewnego czasu umowy na dostarczenie przez fińskie stocznie 11 lodołamaczy na potrzeby US Coast Guard. Wart 6 mld dolarów kontrakt stanowi dowód przyjacielskich relacji obu państw, acz wskazuje się, że skorzysta na tym bardziej branża stoczniowa zagraniczna, a nie amerykańska, niejako wbrew zapowiedziom Donalda Trumpa odnośnie „przebudzenia krajowych stoczni”.
Ministrowie obrony Finlandii i Szwecji odwiedzili stocznię Rauma Marine Constructions, gdzie zapoznali się z trwającą budową czterech korwet typu Pohjanmaa, w ramach projektu Squadron 2020. Jednostki te mają wzmocnić potencjał fińskich sił morskich (Merivoimat) i zarazem stanowić dowód potencjału krajowego przemysłu okrętowego. Biorąc pod uwagę zaangażowanie szwedzkiego koncernu Saab w to przedsięwzięcie oraz plany rządu w Sztokholmie celem zakupu nowych okrętów, pojawiają się pytania, czy kolejne powstaną właśnie w Finlandii.
Znajdująca się w Finlandii stocznia Rauma Marine Constructions (RMC) poinformowała o przebiegu prac nad największym przedsięwzięciem w historii rodzimej branży okrętowej, budowy korwet typu Pohjanmaa. Po zwodowaniu pierwszej z nich w sierpniu tego roku, aktualnie trwa budowa trzech jednostek. Ambitne plany zakładają, że do 2029 roku powstaną cztery okręty z tej serii, które wejdą w skład Marynarki Wojennej Finlandii (Merivoimat).
Jeszcze w 2023 roku pojawiła się informacja, że Szwecja planuje okręty, które w niedalekiej przyszłości zaczną stopniowo zastępować obecnie używane, mniejsze jednostki, w tym korwety typu Visby. Klasyfikowane podobnie, ale większe, określane jako typ Luleå, mają stanowić innowację w Królewskiej Marynarce Wojennej Szwecji (Svenska Marinen). Dotąd nie ogłoszono jednak gotowego projektu, ani startu ich budowy, co budzi zainteresowanie również ze względu na zbieżne interesy m.in. z Polską.
Z myślą osiągnięciu celu, jakim jest zerowa emisja netto CO2, przewoźnik Wasaline podpisał umowę na dostawy przyjaznego dla środowiska paliwa z Gasum oraz Stena Line. Umożliwi to statkom firmy w przyszłości wyłącznie korzystać z biopaliw, co pozwoli na wdrożenie ekologicznej żeglugi na obsługiwanych, bałtyckich trasach.
Bollinger Shipyards, Rauma Shipyards, Seaspan Shipyards i Aker Arctic ogłosiły 29 lipca nawiązanie strategicznego partnerstwa w celu dostarczenia siłom amerykańskiej straży wybrzeża w zakresie arktycznych patrolowców, zdolnych do działania na mroźnych, północnych wodach. Jednocześnie podkreślają tu rolę transferu innowacji, technologii i doświadczenia projektowego niezbędnego do budowy lodołamaczy nowej generacji w USA.
W dniach 16 i 17 czerwca odbyło się Forum Bezpieczeństwa Europy Środkowej i Wschodniej - kluczowe wydarzenie poświęcone aktualnym i przyszłym wyzwaniom w sferze bezpieczeństwa w dynamicznie zmieniającym się regionie. „Świat bardzo przyspieszył i się skomplikował, a odpowiedzi na wielkie wyzwania, przed jakimi stoi nasz kraj i cała Europa, należy wypracowywać w nieustannym dialogu pomiędzy administracją, biznesem i nauką” - mówił Władysław Kosiniak-Kamysz, wicepremier i minister obrony narodowej.
Viking Line poinformował, że przygotowuje się do uruchomienia całkowicie zeroemisyjnej usługi na trasie między Helsinkami a Tallinem. Ma to być dowód na to, że na dłuższych trasach można uruchomić zielony korytarz morski przez Zatokę Fińską. Przypomnijmy, że w Finlandii na krótszych trasach pływają promy elektryczne zaprojektowane w Polsce i zbudowane w stoczni CRIST promy elektryczne.
W mieszczącej się w Finlandii stoczni Rauma Marine Constructions (RMC) odbyła się wyjątkowa uroczystość. 21 maja zwodowano pierwszą z czterech korwet programu Squadron 2020, Pohjanmaa. Z racji na swoje rozmiary stanie się największym okrętem w historii fińskich sił morskich (Merivoimat).
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem