Z myślą osiągnięciu celu, jakim jest zerowa emisja netto CO2, przewoźnik Wasaline podpisał umowę na dostawy przyjaznego dla środowiska paliwa z Gasum oraz Stena Line. Umożliwi to statkom firmy w przyszłości wyłącznie korzystać z biopaliw, co pozwoli na wdrożenie ekologicznej żeglugi na obsługiwanych, bałtyckich trasach.
Współpraca między Wasaline, Gasum i Stena Line umożliwi wykorzystanie wysokiej jakości certyfikowanego biogazu w codziennej działalności statku Aurora Botnia, dostarczonego w 2021 roku przez Rauma Marine Constructions. Ten 150-metrowy prom ro-pax posiada na swoim pokładzie także baterie, zapewniające już i tak ograniczenie zużycia paliwa. W dodatku ich moc ma zostać zwiększona do 10,4 MWh. Zaplanowany na styczeń przyszłego roku remont we współpracy z AYK Energy, Foreship i Wärtsilä pozwoli na użytkowanie baterii o pojemności do 12,6 MWh.
Z racji na to, że statek może pływać zarówno na LNG, jak i na biogazie, Wasaline podpisał umowę na dostawy potrzebnego paliwa biogaz z Gasum. Oprócz tego zawarł porozumienie dt. współpracy na mechanizmu łączenia emisji w ramach rozporządzenia FuelEU Maritime (Fuel EU Maritime-pooling) ze Stena Line. Dzięki temu na obsługiwanych trasach, wspieranych przez ta stanie się pierwszym międzynarodowym, ekologicznym korytarzem żeglugowym, wspieranym przez projekt Nordyckiej Mapy Drogowej DNV (DNV Nordic Roadmap). Stąd też przewoźnik wskazuje, że jeszcze w tym roku, chce osiągnąć cel neutralności klimatycznej pierwotnie wyznaczony na 2030 rok.
– Uczestniczyliśmy w wielu seminariach, na których armatorzy podkreślali rosnące koszty unijnego systemu handlu emisjami (ETS) i omawiali sposoby uzyskania zwolnień z przepisów. Postanowiliśmy jednak skupić się na możliwościach. Od dawna celowo pracujemy nad redukcją emisji dwutlenku węgla i naszego śladu środowiskowego, a nowe przepisy postrzegamy jako szansę na wzmocnienie naszego ruchu między Finlandią a Szwecją. Dzięki naszej wyjątkowej współpracy ze Stena Line i Gasum, jako prekursorzy w branży, możemy już dziś osiągnąć neutralność węglową. Oznacza to, że wszystkie przewożone towary i wszyscy pasażerowie podróżujący liniami Wasaline robią to w sposób zrównoważony, neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, bez dodatkowych kosztów – powiedział Peter Ståhlberg, dyrektor generalny Wasaline.
– DNV aktywnie współpracuje z partnerami, w ramach Nordyckiej Mapy Drogowej, na rzecz uruchomienia zielonych korytarzy żeglugowych i jesteśmy bardzo zadowoleni, że trasa Vasa-Umeå, obsługiwana przez Wasaline, została uznana za pierwszy działający międzynarodowy zielony korytarz żeglugowy. Ten kamień milowy bezpośrednio wspiera ambicje Deklaracji Clydebank i Deklaracji Ministerialnej w sprawie bezemisyjnych szlaków żeglugowych między krajami nordyckimi – wskazał Vegar Rype, dyrektor ds. segmentu RoRo i promów w DNV.
– Włączając Aurora Botnia w ramach FuelEU Maritime, zyskujemy dostęp do biogazu, który wcześniej nie był osiągalny dla Stena Line. Stwarza to warunki do dalszej redukcji emisji w całym obszarze, obniża nasze koszty paliwa i wzmacnia naszą pozycję strategiczną w czasach, gdy dostępność biopaliw staje się coraz bardziej ograniczona z powodu coraz surowszych przepisów – podkreślił Niclas Mårtensson, dyrektor generalny Stena Line.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Wasaline wybrało Gasum jako dostawcę biogazu do codziennej działalności Aurora Botnia i jesteśmy dumni, że możemy umożliwić tę współpracę ze Stena Line. Odnawialny biogaz to jedno z już dostępnych, konkretnych rozwiązań ograniczających emisje w transporcie morskim. Naszym celem jest ciągłe zwiększanie dostępności biogazu dla naszych klientów w nadchodzących latach – zaznaczył Jacob Granqvist, wiceprezes ds. sektora morskiego w Gasum.
Z myślą o neutralności klimatycznej szwedzki przewoźnik już wcześniej wskazywał na pozytywny trend związany z postępem wdrażania nowych rozwiązań dotyczących dekarbonizacji żeglugi. Podsumowując 2024 rok wskazał, że udało mu się zredukować całkowitą emisję CO2 o 5%, natomiast wykorzystanie zielonej energii lądowej wzrosło w ciągu roku o 22%. Z kolei w swoim raporcie podsumowującym pierwszy kwartał tego roku podał informację, że zużycie energii spadło łącznie o 19,5%, pomimo wzrostu liczby rejsów o 2,8%. W przeliczeniu na rejs spadło o 21,7%, z kolei emisja CO2 o 23,2%. Głównym paliwem armatora pozostawał skroplony gaz ziemny (LNG). Jednocześnie przewozy towarowe odnotowały wzrost zysków o 10%. W marcu firma przewiozła 16 415 pasażerów, co stanowiło wzrost o 14,6% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Zdaniem Wasaline utrzymanie zysków wiąże się też z zainteresowaniem klientów zrównoważonymi transportem. Wiąże się to także z zacieśnianiem współpracy z innymi podmiotami z branży towarowej, w tym obsługującej transport intermodalny. utrzymuje się na wysokim poziomie, a transport intermodalny stale rósł w pierwszym kwartale. Zarówno pasażerowie, jak i klienci przewozów towarowych byli w stanie zrekompensować koszty podróży, dzięki czemu cel neutralności klimatycznej stał się bardziej osiągalny.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął