Zmiany klimatu, a co za tym idzie konieczność transformacji energetycznej to już niezaprzeczalny fakt. W świetle przyjętej w 2023 roku strategii GHG dla żeglugi morskiej (2023 IMO Strategy on Reduction of GHG Emissions from Ships) po raz pierwszy w historii międzynarodowego sektora morskiego przyjęte zostały wiążące cele dekarbonizacyjne. Za priorytet postawiono redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% do roku 2030, następnie o co najmniej 70% do roku 2040, aż do osiągnięcia net-zero około roku 20501.
Targi Europort, organizowane w Rotterdamie - światowym mieście portowym, są jednym z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń branży morskiej, prezentującym najnowocześniejsze technologie budowy statków. W tegorocznej edycji, która miała miejsce w dniach 4-7 listopada wzięło udział Forum Pracodawców Gospodarki Morskiej wraz ze swoimi członkami.
Holenderski zarządca infrastruktury kolejowej ProRail uruchomił fazę testową automatycznych pociągów towarowych na dedykowanej linii Betuweroute, łączącej port w Rotterdamie z granicą niemiecką. Wprowadzenie systemów autonomicznych ma zwiększyć przepustowość trasy i pozwolić na oszczędności w zużyciu energii.
8 października podczas tegorocznych targów BaltExpo odbyło się Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Polskiego Forum Technologii Morskich (PFTM), które przyniosło szereg decyzji kluczowych dla przyszłości organizacji.
10–12 września 2025 r., Bombay Exhibition Centre, Mumbaj. Zakończone w ubiegłym tygodniu targi INMEX SMM India 2025 – największa impreza branży morskiej w Azji Południowej – zgromadziły setki wystawców i ekspertów z całego świata. Dyskutowano o nowych technologiach dla stoczni i portów, cyfryzacji procesów oraz zielonej transformacji żeglugi. Po raz pierwszy na targach w Mumbaju polskie firmy wystąpiły wspólnie pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury.
Przeładunki w Porcie Rotterdam spadły o 4,1% w pierwszej połowie 2025 roku. W rezultacie łączny przeładunek wyniósł 211,0 mln ton. Największy spadek odnotowano w segmencie suchych ładunków masowych (-8,9%) i płynnych (-5,3%). Przeładunki kontenerów wzrosły o 2,7% w TEU .
Nie uda się stworzyć konkurencyjności portu bez transformacji energetycznej i dużych inwestycji - uważa prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Dorota Pyć. Osiągnięcie takiego statusu jest niemożliwe, jeżeli nie będziemy inwestować w budowę hubu energetycznego – dodała.
Na początku 2025 r. zbiornikowce transportujące ropę miały okres wytchnienia. Globalny wolumen eksportu ropy naftowej od stycznia do kwietnia br. wyniósł łącznie 4,93 miliarda baryłek, według danych firmy analityków Kpler. Podaż ropy naftowej była o 1,3% niższa niż w tym samym okresie w 2024 r. i była spowodowana głównie 9% spadkiem importu przez Chiny, największego importera i konsumenta ropy naftowej na świecie. W ten trend wpisały się również niektóre kraje UE i Stany Zjednoczone.
Dwie instytucje chcą być pomostem między Starym Kontynentem a najbardziej ludnym państwem świata. Podpisanie 26 maja umowy o współprac ma na celu rozwój rynku bunkrowania paliw ekologicznych, infrastruktury terminalowej i rozwoju portu dla klastrów przemysłowych Net Zero. W zamierzeniu zapewni to transport do miliona ton rocznie "zielonego paliwa" i zysk o równowartości miliarda dolarów.
Wolumen ubiegłorocznych światowych morskich przewozów kontenerowych szacowany jest na 168 mln TEU. Tym samym ubiegły rok można ocenić jako dobry dla sektora, bowiem ruch wzrastał w tempie około 5,3%. Pozwoliło to na uzyskanie historycznie najlepszych wyników w skali globalnej. Z przewozami związane są oczywiście usługi portów i terminali kontenerowych. W tym przypadku globalny rynek zbliżył się do poziomu 900 mln TEU przeładowanych w portach morskich świata.
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie