W Panama City na Florydzie miała miejsce uroczystość oddania do służby ostatniego okrętu rodzaju LCS (Littoral Combat Ship) typu Indpendence. USS Pierre (LCS 38) jest ostatnim z 19 jednostek w swojej serii, kończąc tym samym budzące kontrowersje przedsięwzięcie związane z ich powstawaniem. Pojawia się pytanie, jak długo wszystkie te jednostki pozostaną w służbie, biorąc pod uwagę plany rozwojowe US Navy.
System common law, zbudowany na wielowiekowej tradycji orzeczeń sądowych – precedensów, jako wiążącego źródła prawa, absorbował do siebie niezwykle ciekawe instytucje, właściwe w zasadzie tylko dla tego systemu i trudne do właściwego zrozumienia dla osób nie osadzonych w tym systemie prawa.
Nowa Zelandia nałożyła sankcje na 65 statków floty cieni zaangażowanych w transport rosyjskiej ropy, by osłabić finansowanie wojny na Ukrainie. Jak podkreślił ekspert PISM, Tymon Pastucha, flota cieni nie jest wynalazkiem Rosji, ale to ona jako pierwsza stosuje ten proceder globalnie.
W pierwszej połowie 2025 r. przychody Grupy COSCO z działalności związanej z transportem kontenerowym przekroczyły 104,8 mld RMB. W porównaniu do I półrocza 2024 r. osiągnięto wzrost o 7,49%, z czego COSCO SHIPPING Lines wygenerowało przychody w wysokości przekraczającej 73 mld RMB z działalności związanej z transportem kontenerowym – informuje COSCO Holdings w informacji opublikowanej w sierpniu br.
10–12 września 2025 r., Bombay Exhibition Centre, Mumbaj. Zakończone w ubiegłym tygodniu targi INMEX SMM India 2025 – największa impreza branży morskiej w Azji Południowej – zgromadziły setki wystawców i ekspertów z całego świata. Dyskutowano o nowych technologiach dla stoczni i portów, cyfryzacji procesów oraz zielonej transformacji żeglugi. Po raz pierwszy na targach w Mumbaju polskie firmy wystąpiły wspólnie pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury.
Niniejsze opracowanie jest rozwinięciem naszej publikacji Czarter na czas – czy armator będzie płacić za paliwo statkowe? W umowie czarteru na czas, kwestia paliwa statkowego (tzw. „bunkru”) leży, co do zasady, po stronie czarterującego. Oznacza to w praktyce, iż już na datę przejęcia statku przez czarterujących z chwilą rozpoczęcia umowy, czarterujący przejmuje i płaci armatorowi za paliwo, które na ten moment statek posiadał.
W terminalu masowym HES Gdynia zakończył się drugi etap inwestycji realizowanej przy Nabrzeżu Śląskim w Porcie Gdynia. W ubiegłym tygodniu terminal uzyskał od Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego pozwolenie na użytkowanie trzech nowych silosów stalowych (S1, S2, S3) zlokalizowanych przy ul. Węglowej 7, Nabrzeże Śląskie.
Firma Anemoi Marine Technologies zdobyła dofinansowanie w szóstej rundzie konkursu Clean Maritime Demonstration Competition. Projekt o wartości 1,2 miliona funtów posłuży opracowaniue składanego systemu żagli nowej generacji, dostosowanego do masowców Kamsarmax i Panamax, a także udoskonalenia aerodynamiczne, których celem jest zwiększenie oszczędności paliwa podczas rejsów.
Panama będzie odmawiać rejestracji pod swoją banderą tankowców i masowców mających powyżej piętnastu lat. W ten sposób rejestr chce poprawić stan swojej floty, ale i wymierzyć cios w statki tzw. floty cieni.
Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi z kolei na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych. W tych ostatnich, kluczową rolę odgrywają przepisy Międzynarodowej Konwencji o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów z dnia 25.08.1924 r., z Protokołami z 23.02.1969 r. oraz z 21.12.1979 r., powszechnie znane pod nazwą Reguł Hasko-Wisbijskich („Reg
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
Rosyjska Flota Pacyfiku ćwiczyła na Oceanie Indyjskim. Kreml szuka partnerów w Azji