10 września br. w kilku językach opublikowano „Guidelines on Cooperation between Customs and Port Authorities”. Światowa Organizacja Celna (WCO) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Portów i Przystani (IAPH) opublikowały zaktualizowany przewodnik na temat zasad metod współpracy między służbami celnymi a władzami portowymi i zarządami terminali oraz ich klientów.
Amerykańska Straż Przybrzeżna (USCG) rozpoczęła modernizację swojej bazy w Seattle. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla przyszłego stacjonowania nowych kutrów bezpieczeństwa polarnego (Polar Security Cutters – PSC), które będą operować w rejonach Arktyki i Antarktydy.
Sea Women of Melanesia to pierwsza w regionie Pacyfiku organizacja zajmująca się ochroną środowiska morskiego, złożona wyłącznie z kobiet. Jej członkinie to rdzenne mieszkanki Papui-Nowej Gwinei. Mają na koncie ponad 330 badań raf i pomogły zabezpieczyć tysiące hektarów w 25 rezerwatach morskich. W sierpniu br. panie z Sea Women of Melanesia zdobyły EquatorPrize 2025!
W ramach ważnego kroku w kierunku dekarbonizacji żeglugi morskiej, firma Höegh Autoliners złożyła zamówienie na silniki Everllence B&W ME-LGIA spalające amoniak. W związku z tym, 4 silniki dwupaliwowe 7S60ME-LGIA (Liquid Gas Injection Ammonia) zostaną dostarczone do jednej z azjatyckich stoczni w ramach budowy 4 jednostek transportowych typu Pure Car/Truck Carriers (PCTC) klasy „Aurora”. Są to statki o pojemności 9100 jednostek CEU (Car Equivalent Unit).
W ostatnich dniach egipscy archeolodzy z pomocą nurków i żurawi wydobyli z dna Morza Śródziemnego liczne cenne rzeźby i artefakty. Znalezione obiekty obejmują m.in. posąg sfinksa, głowy bez tułowia, marmurową figurę rzymskiego dostojnika oraz granitową figurę z epoki Ptolemejskiej. Wszystkie datowane są na okres od panowania Ptolemeuszy po czasy rzymskie.
Szanghaj to modelowy port morski, który świetnie żyje w symbiozie z dynamicznie rozwijającym się miastem, pełnymi garściami czerpiący z szybko rozwijającą gospodarką Chin. Szanghaj to wiodące „wrota” dla chińskiego eksportu. To również ośrodek biznesu morskiego, instytucji finansowych, prawnych i agencyjnych. To dynamicznie rosnąca gwiazda globalnej logistyki morskiej. Tutaj ma również, przy ulicy Yan’an East Road, swoją główną siedzibę Chipolbrok, działające do 1951 r. Chinese-Polish Joint Stock Shipping Company.
Pierwszy polarny lodołamacz amerykańskiej Straży Przybrzeżnej zakupiony od ponad 25 lat, wyruszył w swój dziewiczy rejs, aby chronić suwerenne interesy USA w Arktyce i przeprowadzać misje Straży Przybrzeżnej.
Bollinger Shipyards, największa prywatna firma zajmująca się budową i naprawą statków w Stanach Zjednoczonych, oraz Edison Chouest Offshore (ECO), światowy lider w dziedzinie budowy i eksploatacji zaawansowanych statków komercyjnych, ogłosiły utworzenie strategicznego partnerstwa o nazwie United Shipbuilding Alliance (USA).
RightShip to podmiot działający od kilkunastu lat na rynku żeglugowym na zlecenie czarterujących statkami. Cele RS przedstawione na stronach promujących tę organizację są bardzo szczytne. Zero szkodliwości dla bezpieczeństwa statku, środowiska morskiego, ładunku, załogi. Oczywiście działania RS są dobrowolne i nikt armatorów nie zmusza, aby skorzystał z usług tej instytucji.
Bollinger Shipyards otrzymała rządowy kontrakt o wartości 951,6 mln USD na budowę pierwszego amerykańskiego nowego ciężkiego polarnego lodołamacza. W amerykańskich stoczniach to pierwsze takie zamówienia od prawie 50 lat. Jest to pierwszy z serii statek, który zostanie zbudowany w ramach programu U.S. Coast Guard polar security cutter (PSC) program.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Z Bałtyku obok flot NATO pod siedmioma banderami na Morze Śródziemne
Rok w 10 tygodni. Studia niestacjonarne na Politechnice Morskiej
„OZE i wodór mogą i powinny być napędem regionów” – ważna konferencja przed nami
Chiny apelują do Trumpa o szerszą współpracę – także na morzu i w sektorze stoczniowym
Na Pomorzu jest wdrażany system Entry/Exit (EES). Straż Graniczna podaje szczegóły