Coraz mniej czasu pozostaje do ogłoszenia decyzji o wyborze oferenta, który dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Tym razem mieliśmy okazję zobaczyć na żywo, jak prezentuje się propozycja włoskiego koncernu Fincantieri w postaci okrętów podwodnych serii U212 NFS (Near Future Submarine).
Seria fregat określanych jako obronno-interwencyjne (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI), budowana przez Naval Group, powstaje dla Francji i Grecji. Pierwszy z tych krajów otrzymał już okręt, drugi najprawdopodobniej jeszcze w tym roku. Pojawiły się informacje, że zamówienie na trzy takie jednostki może złożyć Portugalia.
2025 rok przyniósł w końcu dla rynku offshore wind w Polsce zmiany, na które jego uczestnicy czekali latami – na morzu pojawiły się pierwsze wiatraki. Choć jeszcze nie produkują energii, to przejście pierwszego projektu do fazy budowy na morzu (lada moment ten etap osiągnie kolejna farma) stawia nasz rynek w zupełnie nowym położeniu, zwłaszcza w kontekście geopolitycznej zawieruchy i problemów różnej proweniencji na zachodnich wodach.
Urząd Morski w Gdyni informuje o postępach w pracach prowadzonych w porcie w Łebie. Modernizacja infrastruktury portowej oraz przygotowania do przebudowy wejścia do portu postępują zgodnie z harmonogramem, wzmacniając bezpieczeństwo żeglugi i rozwój lokalnej gospodarki.
W związku z informacją Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Agencji Uzbrojenia i Ministerstwa Obrony Narodowej, że do końca listopada zostanie podjęta decyzja w sprawie wyboru oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla morskiego rodzaju sił zbrojnych, wzrosło zainteresowanie tematem. Nie brakuje tu także emocji. Do samego końca trwa rywalizacja sześciu podmiotów, starających się o pozyskanie historycznego kontraktu w ramach programu „Orka”.
Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) rozpoczęło ogólnopolską kampanię edukacyjno-informacyjną, której celem jest budowanie społecznego zrozumienia dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce oraz przeciwdziałanie dezinformacji na jej temat. Projekt realizowany jest we współpracy z Fundacją ORLEN.
Do uczestnictwa w grudniowej aukcji przygotowywany jest projekt Bałtyk 1. Aukcja ma być przełomowym momentem dla sektora energetycznego. Zwycięzcy aukcji pozyskają kontrakty różnicowe (tzw. CfD) gwarantujące stabilną cenę sprzedaży energii z morskich farm wiatrowych przez 25 lat.
International Finance Corporation (IFC), należąca do Grupy Banku Światowego instytucja zajmująca się inwestycjami prywatnymi, podpisała porozumienie z rządem Libanu o świadczeniu kompleksowych usług doradczych przy realizacji projektu „gas-to-power” w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).
Tegoroczna edycja konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej poświęcona morskiej energetyce wiatrowej przejdzie do historii: po raz pierwszy przedstawiciele branży offshore dyskutowali nie o przyszłych, ale już realizowanych projektach i wybudowanych instalacjach. Do 2040 r. na polskich wodach Bałtyku powstanie 18 GW zainstalowanej mocy, a pełny potencjał szacowany jest na 33 GW. Tym samym offshore stanie się jednym z filarów bezpieczeństwa energetycznego i długofalowego rozwoju gospodarczego Polski.
Hiszpański koncern jest głównym wykonawcą programu budowy okrętów wsparcia nowej generacji, które wejdą w skład Royal Fleet Auxiliary. Navantia poinformowała, że w listopadzie zakończył się Krytyczny Przegląd Projektu (Critical Design Review, CDR). To oznacza, że mogą ruszyć prace stoczniowe.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie