Jemeńscy rebelianci Huti nałożyli „sankcje” na 64 armatorów i ostrzegli dziewięć należących do nich statków, że zostaną zaatakowane za to, że zawijały do izraelskich portów, poinformowała jemeńska agencka prasowa SABA.
Jemeńscy bojownicy dali o sobie brutalnie znać na początku lipca, zatapiając dwa statki i biorąc do niewoli 10 osób. Choć od tamtego czasu nie doszło do kolejnych ataków w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej, Huti straszą, że obserwują ruch morski z i do portów w Izraelu, co automatycznie wskazuje na ich kolejne cele. Mają wykorzystywać do tego dane AIS, śledząc żeglugę między portami egipskimi, tureckimi i izraelskimi.
Strategiczne cieśniny morskie stały się punktami zapalnymi wielobiegunowego świata, gdzie lokalny konflikt może wywołać globalną reakcję łańcuchową. Rosnące napięcia w cieśninach Ormuz, Bab al-Mandab i Malakka tworzą systemowe zagrożenie dla światowej gospodarki morskiej.
U południowego wybrzeża Jemenu w niedzielę zatonęła łódź przewożąca około 150 osób. Wiadomo już o 54 ofiarach, blisko 80 osób wciąż uznawanych jest za zaginionych.
Z powodu ataków jemeńskich rebeliantów Huti liczba statków przepływających przez Kanał Sueski spadła z 70-80 jednostek dziennie do zaledwie 30-35 - powiedział przewodniczący Zarządu Kanału Sueskiego (SCA) adm. Osama Rabie. W Egipcie przez cały tydzień obchodzono 69. rocznicę nacjonalizacji Kanału.
Morze Czerwone odmieniane jest przez wszystkie przypadki, jako akwen niebezpieczny dla morskiego biznesu. Nie jest to pełna prawda. Region Morza Czerwonego to niekoniecznie region zagrożeń i konfliktów. To również przestrzeń biznesu, który znakomicie wykorzystują rządy państw Półwyspu Arabskiego i Turcji. W Afryce Wschodniej rozbudowywane są porty, centra logistyczne, budowane są drogi i koleje, zbudowano rafinerię i inne zakłady produkcyjne. Rozwijana jest produkcja rolnicza oraz przemysłowa, w tym produkcja zbrojeniowa.
Praktycznie 100% ropy naftowej docierało do Polski drogą morską. 90% surowca zapewniały naszym rafineriom trzy kraje: Arabia Saudyjska, Norwegia i USA. Uzupełniające dostawy docierały z pól naftowych, które eksploatuje Nigeria i Gujana. W 2024 r. polskie rafinerie przerobiły około 27,6 mln ton ropy naftowej – wynika z raportu, który opracowała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego.
USA i jemeńscy rebelianci Huti zawarli rozejm dzięki mediacji Omanu - poinformował we wtorek wieczorem szef dyplomacji tego państwa Badr Al-Busaidi. Krótko przed tym prezydent Donald Trump powiedział, że USA wstrzymują naloty na Huti, ponieważ grupa zgodziła się na przerwanie walk.
Prezydent USA Donald Trump ogłosił w sobotę wieczorem, że wojsko rozpoczęło "rozstrzygającą i potężną" operację militarną przeciwko wspieranym przez Iran jemeńskim rebeliantom Huti. Lokalne władze poinformowały o co najmniej dziewięciu cywilach zabitych w nalotach na stolicę Jemenu, Sanę.
Przywódca jemeńskiego ugrupowania rebelianckiego Abdul-Malik Al-Huti zapowiedział w ubiegłym tygodniu wznowienie operacji morskich przeciwko Izraelowi, jeśli władze tego kraju w ciągu czterech dni nie odblokują pomocy dla Palestyńczyków w Strefie Gazy. Termin ten upłynął we wtorek - poinformowała agencja AP.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Narodziny i rozkwit oceanicznego imperium. Od używanego statku do nowoczesnej floty pasażerskiej
Napięcia między Moskwą a Ankarą: rosyjski statek nie dostał zgody na wejście do portu w Stambule
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem