• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas

Dziesięć lat sojuszu energetycznego wzmocniło więzi Kazachstanu z UE

Prawie 80 proc. kazachskiego eksportu ropy trafia na rynki europejskie. Kazachstan, dla którego UE jest największym partnerem handlowym i inwestycyjnym, w ocenie Yerlana Akkenzhenova, ministra energii tego państwa, stał się nieodzownym elementem bezpieczeństwa energetycznego Europy, a trwająca dziesięć lat współpraca ewoluowała od umowy handlowej do strategicznego partnerstwa, opartego na wspólnych priorytetach.

04.11.2025, 20:33
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Kolejny statek zaatakowany przez Huti? MV Falcon wciąż płonie, wysłano z pomocą okręty

W ubiegłym tygodniu doszło do wybuchu pożaru na tankowcu MV Falcon, który znajdował się u wybrzeży Jemenu, w rejonie Zatoki Adeńskiej. Na pokładzie znajduje się duży ładunek gazu, co grozi poważnymi szkodami środowiskowymi w razie eksplozji, której rozmiary byłyby ogromne i zarazem katastrofalne. Na pomoc wysłano siły europejskiej operacji EUNAVFOR Aspides. Choć oficjalnie nie podano przyczyn pożaru i eksplozji, wskazuje się tu na „robotę” bojowników Huti. Byłby to ich kolejny, udany atak, wskazując, że dokonują je teraz dużo sta

23.10.2025, 09:31
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Rosyjski statek badawczy podejrzewany o szpiegostwo monitorowany na belgijskich wodach

Belgijska marynarka wojenna monitorowała rosyjski statek badawczy Admirał Władimirski, który wpłynął na belgijskie wody. Choć nie wykryto działań szpiegowskich ani sabotażowych, jednostka w przeszłości była wiązana z operacjami wywiadowczymi na Morzu Północnym.

12.08.2025, 15:45
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Huti grożą kolejnymi atakami na statki, pokazując uwięzionych członków załogi niedawno zatopionego Eternity C

Kilka tygodni po ataku ma masowiec Eternity C, który okazał się najkrwawszym aktem działalności Huti w ramach ich trwającej od listopada 2023 roku agresji wymierzonej w międzynarodową żeglugę, bojownicy przekazali, że będą kontynuować swoją działalność. Pokazując przetrzymywanych w niewoli członków załogi zatopionego statku, którzy pierwotnie mieli być „uratowanymi rozbitkami” przekazali, że ich celem będą wszystkie jednostki, które mają powiązania z Izraelem.

29.07.2025, 12:33
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Michał Trojanowski, Port Gdański Eksploatacja: elastyczność to kluczowy element sukcesu

Podczas trzeciej edycji Kongresu Polskie Porty 2030 rozmawialiśmy z Michałem Trojanowskim z Portu Gdańskiego Eksploatacja o wyzwaniach, przed jakimi stoi spółka Skarbu Państwa działająca w zmiennym i wymagającym rynku ładunków masowych.

28.07.2025, 09:52
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Bilans ofiar ataku Huti na Eternity C może jeszcze wzrosnąć. Trwają poszukiwania członków załogi

Po ataku i zatopieniu przez bojowników Huti drugiego, na początku lipca, masowca, rosną niepokoje związane z losem jego załogi. Nim Eternity C zatonął, marynarze, którzy przeżyli atak, opuścili pokład i los kilkunastu z nich pozostaje na ten moment nieznany. W dodatku istnieje zagrożenie, że trafią do niewoli napastników. O aktualnej sytuacji stale informuje dowództwo międzynarodowej operacji EUNAVFOR Aspides. Z kolei Huti opublikowali materiał wideo z zatopienia wspomnianego statku.

10.07.2025, 13:25
Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo

Zarząd Kanału Sueskiego z niepokojem patrzy na ostatnie wydarzenia na Morzu Czerwonym. Planowany „wielki powrót” statków najpewniej nie nastąpi

Dwa ataki z użyciem załogowych, szybkich łodzi, na statki w rejonie Morza Czerwonego powodują międzynarodowy niepokój i przypominają, że żegluga w tym regionie, ważnym dla światowego transportu morskiego, wciąż pozostaje niebezpieczna. Po dłuższym okresie spokoju Zarząd Kanału Sueskiego bardzo liczył na powrót czołowych przewoźników i tym samym dużych statków na tę trasę. Prawdopodobnie tak się nie stanie i to jeszcze przez dłuższy czas.

08.07.2025, 14:38
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Jak zablokować dostawy gazu i ropy? Cieśnina Ormuz w centrum zainteresowania [RAPORT]

W następstwie eskalacji konfliktu między Iranem a Izraelem, strategiczne znaczenie cieśniny Ormuz znalazło się w centrum uwagi mediów całego świata. Rynki azjatyckie opierają się na imporcie LNG przepływającym przez Cieśninę Ormuz, przez co potencjalne konsekwencje chaosu w regionie boleśnie dotkną gospodarki państw azjatyckich.

26.06.2025, 09:37
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Kongres Polskie Porty 2030. I dzień NA ŻYWO

Dziś o godzinie 9:30 w Sopocie rozpoczyna się tegoroczna edycja Kongresu Polskie Porty 2030. W wydarzeniu weźmie udział ponad 800 reprezentantów branży morskiej, którzy omawiać będą najważniejsze zagadnienia, jakimi żyje sektor. Poniżej relacjonujemy wydarzenie na żywo.

24.06.2025, 17:15
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Rosja pod euro-kroplówką. UE importuje gaz i ropę statkami i rurociągami

Rosja w dalszym ciągu zarabia na eksporcie paliw kopalnych, a UE uczestniczy w finansowaniu wojny. Import rosyjskiego gazu do UE spadł o 70% w I kw. 2025 r. w porównaniu z przepływami sprzed inwazji (I kw. 2021 r.). Dostawy gazu rurociągami zmalały o 90%. Ale import LNG wzrósł o 67% i terminale UE wielu portów pracowały na pełnych obrotach. UE zapłaciła Rosji 105,6 mld USD za import gazu od początku inwazji na Ukrainę. Jest to 75% całego rosyjskiego budżetu wojskowego na 2024 r. – wyliczyli analitycy CREA.

02.06.2025, 10:46
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.