• <
KONGSBERG_2023
CSL_790x140_2025
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Przeładunki bałtyckich portów morskich na niewielkim plusie w pierwszym półroczu 2025 roku

Łączne przeładunki bałtyckich portów morskich osiągnęły 460,4 mln ton w pierwszym półroczu 2025, co oznacza niewielki 0,5% przyrost wolumenu. Na wskazany wynik złożyły się różnokierunkowe zmiany, co odnosi się zarówno do poszczególnych krajów regionu, a także określonych grup ładunkowych oraz technologicznych.

10.09.2025, 06:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Rosja pod euro-kroplówką. UE importuje gaz i ropę statkami i rurociągami

Rosja w dalszym ciągu zarabia na eksporcie paliw kopalnych, a UE uczestniczy w finansowaniu wojny. Import rosyjskiego gazu do UE spadł o 70% w I kw. 2025 r. w porównaniu z przepływami sprzed inwazji (I kw. 2021 r.). Dostawy gazu rurociągami zmalały o 90%. Ale import LNG wzrósł o 67% i terminale UE wielu portów pracowały na pełnych obrotach. UE zapłaciła Rosji 105,6 mld USD za import gazu od początku inwazji na Ukrainę. Jest to 75% całego rosyjskiego budżetu wojskowego na 2024 r. – wyliczyli analitycy CREA.

02.06.2025, 10:46
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Import ropy naftowej do Unii Europejskiej drogą morską zmalał w 2024 i 2025. Rosja za burtą

Na początku 2025 r. zbiornikowce transportujące ropę miały okres wytchnienia. Globalny wolumen eksportu ropy naftowej od stycznia do kwietnia br. wyniósł łącznie 4,93 miliarda baryłek, według danych firmy analityków Kpler. Podaż ropy naftowej była o 1,3% niższa niż w tym samym okresie w 2024 r. i była spowodowana głównie 9% spadkiem importu przez Chiny, największego importera i konsumenta ropy naftowej na świecie. W ten trend wpisały się również niektóre kraje UE i Stany Zjednoczone.

01.06.2025, 18:10

Przeładunki bałtyckich portów morskich w 2024 roku

Istotne zawirowania rynkowe, a także napięta sytuacja geopolityczna w obszarze Bałtyku stanowią duże wyzwanie, a jednocześnie szansę rozwojową dla funkcjonowania portów morskich. Z tego punktu widzenia wyniki działalności portów morskich regionu uznać można za dobre, choć w tym wypadku głównym motorem zanotowanego wzrostu są porty rosyjskie.

23.01.2025, 21:47
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

UE wciąż importuje węgiel drogą morską. Główni beneficjenci to kopalnie ze Stanów Zjednoczonych i Australii

Światowy handel węglem nabrał tempa w ciągu bieżącego roku i obecnie w pełni powrócił do poziomów sprzed pandemii COVID. W okresie styczeń-sierpień 2024 r. dostawy węgla morzem utrzymywały się na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku, a nawet wzrosły. Podaż węgla na morskich szlakach wzrosła o 2,5% r/r do 900,7 mln ton – wynika z danych AXS Marine, na które powołuje się Banchero Costa Research.

29.09.2024, 13:00
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem

W pierwszej połowie 2024 r. import ropy naftowej drogą morską na rynek Unii Europejskiej wzrósł o 1,2% r/r do 238,0 mln ton, co stanowiło 21,4% światowego handlu. Unia Europejska jest obecnie drugim co do wielkości morskim importerem ropy naftowej na świecie, po tym jak w 2022 r. na krótko wyprzedziła Chiny.

13.08.2024, 20:49
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Arctic Express Nr 1: Chiny – Archangielsk – Moskwa morzem i koleją w 25 dni

Chińskie przedsiębiorstwo NewNew Shipping Line uruchomiło na początku lipca br. nowy szlak handlowy o nazwie Arctic Express nr 1, który przebiega przez Północny Szlak Morski (NSR) – podała służba prasowa gubernatora i rządu Obwodu Archangielskiego. Trasa ma długość 1200 km koleją i 6600 mil morskich drogą morską, a jej przebycie zajmuje 20–25 dni, co znacznie skróci czas dostaw w porównaniu z tradycyjnymi trasami – informuje operator. W 2024 r. tym korytarzem multimodalnym planuje się przewieźć ponad 20 tys. TEU.

19.07.2024, 20:16
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Europa węgla i stali zależy od portów. Gdańsk pobił kolejny rekord

Globalny handel morski węglem przyspieszył w ostatnich miesiącach 2023 r. i powrócił do poziomu obrotów sprzed pandemii. W okresie styczeń–grudzień 2023 r. światowe przewozy węgla morzem wzrosły o 6% r/r do 1 341,2 mln ton (bez kabotażu), na podstawie danych dotyczących śledzenia statków z AXS Marine – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. W ubr. wzrósł również światowy popyt na stal do 1,8% w 2023 r. do 1,814 mld ton. i w 2024 r. o 1,9% – czytamy w lutowym raporcie Światowego Stowarzyszenia Stali (WSA - Worldsteel).

22.02.2024, 09:57
Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski

Rosyjskie statki widma z transportem ropy i zboża omijają sankcje. Greccy operatorzy robią to oficjalnie

Rosyjskie statki nieprzerwanie eksportują zboże i ropę naftową, wykorzystując technikę wyłączania systemów identyfikacji. Technika przemytu jest bardzo prosta. Statki załadowane w portach rosyjskich docierają z ładunkami do zaprzyjaźnionych portów – wykazało wspólne dochodzenie Lloyd's List, Bellingcat i Scripps News. Greccy armatorzy przewożą rosyjską ropę i produkty, wykorzystując luki prawne.

27.08.2023, 16:45
Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki

Ubezpieczyciele rewidują ryzyka na szlakach Morza Czarnego. Lekcja dla Bałtyku

Jeszcze zanim wygasła umowa zbożowa, umożliwiająca eksport zboża z Ukrainy drogą morską, firmy ubezpieczeniowe zapowiedziały, że rozważają możliwość rewizji ryzyk w stosunku do armatorów kierujących statki na Morze Czarne. Oznacza to jednoznacznie, że transport morski czeka podniesienia stawek ubezpieczeniowych za statek i ładunek.

25.07.2023, 12:55
SOLID PORT_790_140_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.