Siły operacji Unii Europejskiej pk. EUNAVFOR Atalanta odbiły tankowiec Hellas Aphrodite, który dzień wcześniej został porwany przez piratów z Somalii. Załoga statku jest cała i zdrowa
W ubiegłym tygodniu doszło do wybuchu pożaru na tankowcu MV Falcon, który znajdował się u wybrzeży Jemenu, w rejonie Zatoki Adeńskiej. Na pokładzie znajduje się duży ładunek gazu, co grozi poważnymi szkodami środowiskowymi w razie eksplozji, której rozmiary byłyby ogromne i zarazem katastrofalne. Na pomoc wysłano siły europejskiej operacji EUNAVFOR Aspides. Choć oficjalnie nie podano przyczyn pożaru i eksplozji, wskazuje się tu na „robotę” bojowników Huti. Byłby to ich kolejny, udany atak, wskazując, że dokonują je teraz dużo sta
U wybrzeży Jemenu, w pobliżu portu Aden, płonie gazowiec MV Falcon, na którym z niewiadomych przyczyn doszło w sobotę do eksplozji - poinformowała unijna misja morska Aspides. Statek jest w pełni załadowany LNG. Misja ostrzegła przed ryzykiem dalszych eksplozji - podała agencja Reutera.
W wyniku ataku rakietowego przeprowadzonego przez jemeńskich rebeliantów Huti na holenderski statek towarowy MV Minervagracht, który miał miejsce 29 września 2025 r. w Zatoce Adeńskiej, zginął jeden członek załogi.
W reakcji na atak Huti na pływający pod holenderską banderą statek Minervagracht na Morzu Arabskim w poniedziałek szef holenderskiego MSZ David van Weel zaapelował do UE o wpisanie jemeńskich bojowników na unijną listę organizacji terrorystycznych.
142-metrowy frachtowiec Minervagracht niderlandzkiego operatora Spliethoff został trafiony na wodach międzynarodowych w Zatoce Adeńskiej niezidentyfikowanym ładunkiem wybuchowym. Jednostka jest mocno uszkodzona i płonie, załoga została ewakuowana.
Jemeńscy bojownicy dali o sobie brutalnie znać na początku lipca, zatapiając dwa statki i biorąc do niewoli 10 osób. Choć od tamtego czasu nie doszło do kolejnych ataków w rejonie Morza Czerwonego i Zatoki Adeńskiej, Huti straszą, że obserwują ruch morski z i do portów w Izraelu, co automatycznie wskazuje na ich kolejne cele. Mają wykorzystywać do tego dane AIS, śledząc żeglugę między portami egipskimi, tureckimi i izraelskimi.
Kilka tygodni po ataku ma masowiec Eternity C, który okazał się najkrwawszym aktem działalności Huti w ramach ich trwającej od listopada 2023 roku agresji wymierzonej w międzynarodową żeglugę, bojownicy przekazali, że będą kontynuować swoją działalność. Pokazując przetrzymywanych w niewoli członków załogi zatopionego statku, którzy pierwotnie mieli być „uratowanymi rozbitkami” przekazali, że ich celem będą wszystkie jednostki, które mają powiązania z Izraelem.
Zarząd Kanału Sueskiego poinformował, że wyjątkowo duży statek przeznaczony do transportu samochodów, BYD Xi’an, przebył drogę prowadzącą przez cieśninę w ramach swojego pierwszego rejsu. Ma to być zapowiedź wzrostu ruchu morskiego w regionie po długim czasie posuchy, niemniej ostatnie wydarzenia nie napawają optymizmem.
Niemiecka stocznia z siedzibą w Kilonii poinformowała, że 10 lipca podpisała dokument o partnerstwie z Skaramangas Shipyards. Celem jest współpraca przy planowanej modernizacji okrętów podwodnych służących w Marynarce Wojennej Grecji (Πολεμικό Ναυτικό). Może to też wiązać się z przyszłymi planami zakupu nowych jednostek przez rząd w Atenach.
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Orlen ma kontrakt gazowy z Naftogazem
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”