Chorwacja to jeden z ostatnich krajów
przyjętych do stworzonego przez Międzynarodową Organizację Morską
(IMO) traktatu o bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska recyklingu
statków, zwanego Konwencją Hongkong.
Konwencja obejmuje projektowanie,
budowę, zarządzanie, konserwację statków oraz ich przygotowanie
do recyklingu w sposób zapewniający bezpieczne i ekologiczne
złomowanie wyeksploatowanych jednostek.
Zgodnie z traktatem statki kierowane do
recyklingu są zobowiązane do posiadania inwentarza materiałów
niebezpiecznych, specyficznego dla każdego statku. Stocznie złomowe
są zobowiązane do przedstawienia planu złomowania statku,
określającego sposób, w jaki każdy statek zostanie poddany
recyklingowi, w zależności od jego danych szczegółowych i
inwentarza.
Lista krajów, które do tej pory przystąpiły do traktatu obejmuje: Belgię, Kongo, Chorwację, Danię, Estonię, Francję, Niemcy, Ghanę, Indie, Japonię, Maltę, Holandię, Norwegię, Panamę, Serbię i Turcję.
Według IMO szesnaście krajów będących stronami konwencji reprezentuje obecnie około 29,58% światowego tonażu statków handlowych.
Wejście w życie konwencji spodziewane
jest 24 miesiące po jej ratyfikacji przez piętnaście krajów,
reprezentujących 40% światowej żeglugi handlowej według tonażu
brutto, przy łącznej maksymalnej rocznej wielkości recyklingu
statków nie mniejszej niż 3% ich łącznego tonażu.
Mercy Ships zbuduje najnowocześniejszy statek szpitalny przy wsparciu MSC
Kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dostarczony do US Navy
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth