Dziś na próby morskie wypłynął Zodiak II – wielozadaniowy statek dla Urzędu Morskiego w Gdyni. Jednostka zbudowana w stoczni Remontowa Shipbuidling SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding zostanie niebawem przekazana odbiorcy.
– Próby morskie potrwają od trzech do czterech dni, czwartego dnia mają odbyć się próby, tzw. uciągu na palu, określające moc jednostki – mówił Krzysztof Radzikowski, kierownik projektu budowy dwóch statków dla Urzędów Morskich.
Przekazanie statku odbiorcy jest planowane do końca lipca.
Zodiak II, o numerze budowy B 618/1, to pierwsza z dwóch bliźniaczych jednostek dla Urzędów Morskich w Gdyni i Szczecinie. Ta, która wyszła dziś w próby morskie, będzie eksploatowana przez administrację morską w Gdyni.
Kontrakt na budowę tych dwóch statków podpisano 5 marca 2018 roku w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie. 20 sierpnia 2018 roku odbyła się uroczystość palenia blach dla jednostki Zodiak II, a już po dwóch miesiącach, 29 października 2018 roku położono stępkę pod jej budowę. Wodowanie nastąpiło w lipcu ubiegłego roku.
Oba statki, o długości 60 m, szerokości prawie 13 m i zanurzeniu 3,5, będą osiągać prędkość 13 węzłów. Wyposażone będą w spalinowo-elektryczny system napędu pozwalający na elastyczne wykorzystanie mocy przy wypełnianiu różnorodnych funkcji. Przeznaczone są m.in. do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, wykonywania pomiarów hydrograficznych, prac holowniczych, zwalczania rozlewów olejowych i łamania lodów na akwenach. Dodatkowo będą mogły służyć jako jednostki wspierające inne służby w ratownictwie morskim i gaszeniu pożarów.
Budowane są według projektu biura Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Nadzór nad budową i próbami tych wielozadaniowych statków sprawuje Polski Rejestr Statków S.A.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów