W porcie Esbjerg w Danii oficjalnie ruszyła budowa terminalu tranzytowego dwutlenku węgla. Będzie on składowany w sześciu zbiornikach, a potem transportowany na morze i zatłaczany do kawern po złożach pod dnem morskim.
Konsorcjum Greensand oficjalnie zainaugurowało budowę tzw. terminalu tranzytowego CO2 w porcie Esbjerg w Danii. Powstanie sześć zbiorników magazynowych na ok. 1000 ton skroplonego dwutlenku węgla każdy. Na terminalu powstanie też infrastruktura do rozładunku gazu do zbiorników z ciężarówek oraz ładowania go na statki.
Terminal ma być kluczowym punktem w projekcie stałego magazynowania dwutlenku węgla w podmorskich kawernach po złożach gazu. Jesienią, po zakończeniu budowy, obiekt przejmie operator – INEOS Energy, pracujący w imieniu konsorcjum.
Do terminala w Esbjergu dwutlenek węgla docierać będzie za pomocą ciężarówek. Inwestor już podpisał umowy na dostawy skroplonego CO2 z kilku duńskich biogazowni. Gaz będzie tymczasowo magazynowany w zbiornikach w terminalu, a po ich napełnieniu będzie ładowany na specjalistyczny statek należący do Royal Wagenborg. Ten przewiezie go na platformę INEOS Nini na Morzu Północnym. Za jej pomocą zostanie wtłoczony do kawern powstałych po wydobyciu złóż, które znajdują się ok. 1800 metrów pod dnem morskim.
W skład konsorcjum Greensand wchodzą INEOS Energy, Harbour Energy i Nordsøfonden. Inwestorzy planują, że operacje zatłaczania gazu pod dno wystartują na przełomie 2025 i 2026 roku. Będzie to pierwsza tego typu inicjatywa w Unii Europejskiej.
– To kluczowy etap dla projektu Greensand i ważny krok w tworzeniu pierwszego w UE pełnego łańcucha wartości CCS (carbon capture & storage, przechwytywanie i składowanie dwutlenku węgla – przyp. red.). Wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla będzie miało kluczowe znaczenie dla realizacji celów klimatycznych. Dzisiejsze rozpoczęcie budowy to wyraźny sygnał dla projektów CCS w całej Danii i Europie, że idziemy naprzód – komentuje Mads Gade, dyrektor generalny INEOS Energy Europe.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny