Olbrzymi, półzanurzalny pływający dźwig Saipem 7000 doznał uszkodzeń podczas pracy u wybrzeży Norwegii i mocno się przechylił. Na pokładzie było 275 osób.
Jako pierwsi informację o problemach olbrzymiej jednostki podali Norwegowie. Do wypadku doszło w czwartek rano. Według lokalnych mediów naoczni świadkowie słyszeli głośne uderzenia, po czym prawie 200-metrowej długości jednostka mocno się przechyliła we fiordzie w okolicy Stavanger. Na jej pokładzie było w tym czasie 275 osób, według policji nikomu nic się nie stało. Zatonęła jednak jedna z barek, które stanowiły podnoszony przez Saipem 7000 ładunek.
Rescue at sea. Ongoing situation
— Sea & son (@OnDeepWater) April 14, 2022
One of the biggest Crane vessels in the world, tilting after a sudden explosion 20 min's ago. 275 ppl on board #Stavanger #Åmøyfjorden #Norway #Saipem7000 #MaritimeSecurity pic.twitter.com/dM8LePv8Dd
A closer look at the damages
— Sea & son (@OnDeepWater) April 14, 2022
#Saipem7000 #Maritime pic.twitter.com/UqzwqZKbPF
Według wstępnych informacji podczas próby obciążeniowej pękła główna lina jednego z głównych żurawi, w rezultacie awarii uległ także jeden z głównych zaworów balastowych. Takie podejrzenia potwierdził także armator, włoska spółka Saipem, która opublikowała oświadczenie. W komunikacie czytamy, że do wypadku doszło podczas prób, które były planowane od pięciu lat i odbywały się pod nadzorem władz klasyfikacyjnych. Firma poinformowała także, że po początkowym przechyle spowodowanym nagłym uwolnieniem ładunku, Saipem 7000 powrócił do stabilnej pozycji i bezpiecznego stanu. Trwa ocena stanu jednostki.
W internecie ukazało się wideo pokazujące upadek podnoszonej barki, która w rezultacie zatonęła:
#repost @salvage_and_wreck
— MarioDeFenza (@MarioDeFenza) April 15, 2022
__
VIDEO of Saipem 7000 crane incident during tests.
On the morning of April 14, off the coast of Amoyfjorden (Norway), an incident occurred on the vessel Saipem 7000. After having completed DP trials as per DNV testing program, pic.twitter.com/jfjxMbRcMv
Saipem 7000 należący do włoskiej firmy Saipem jest używany
przy instalacjach i rozbiórce największych inwestycji offshore. Został
zbudowany przez włoską stocznie Fincantieri w 1987 roku i obecnie jest
trzecim pod względem wielkości statkiem dźwigowym tego typu na świecie.
Na jednostce zainstalowane są dwa żurawie obrotowe o udźwigu do 7 tys.
ton. Saipem 7000 może na pokładzie pomieścić do 725 osób, a jego pokład
roboczy ma powierzchnię 9 tys. metrów kwadratowych. Ma wyporność 172 000
ton, pływa pod banderą Bahamów.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza