Meduzy to jedna z niewielu grup organizmów, które skorzystają na zmianach klimatu. Już teraz parzydełkowce rozprzestrzeniają się coraz dalej na północ, a do końca XXI w. mogą zdominować wody Oceanu Arktycznego – wynika z najnowszych badań.
Obecnie Chiny zamieszkuje 18% światowej populacji, zużywa 26% światowej energii pierwotnej, emituje 33% światowego CO2 związanego z energią i jest zdecydowanie wiodącym krajem w instalacji odnawialnych źródeł energii. Transformacja energetyczna w Chinach ma kluczowe znaczenie dla przyszłości Chin i powodzenia globalnej transformacji energetycznej – podkreślają eksperci DNV, autorzy raportu „Energy Transition Outlook China 2024”.
Obecnie stężenie dwutlenku węgla w atmosferze rośnie 10 razy szybciej niż w czasie najsilniejszego przyrostu w czasie minionych 50 tys. lat. To wynik analizy gazu uwięzionego w antarktycznym lodzie.
Japońskie i brytyjskie firmy zawarły umowę w sprawie budowy innowacyjnego statku przeznaczonego do transportu biomasy, który jednocześnie sam będzie posiadał ekologiczny napęd. Wiąże się to z polityką Japonii celem uczynienia jej gospodarki zeroemisyjną, wolną od paliw kopalnych.
Wsparcie finansowe ze środków publicznych, w tym z KPO, pomagające obniżyć koszty wprowadzenia przez firmy ekologicznych rozwiązań, regulacje zapewniające popyt na zielone produkty (np. zamówienia publiczne) - to najważniejsze warunki skutecznej dekarbonizacji polskiej gospodarki. Takie wnioski płyną z debaty „Dekarbonizacja w praktyce”, która odbyła się w ramach XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Posidonia 2024, najbardziej prestiżowa wystawa żeglugi na świecie, rozpocznie się 3 czerwca i potrwa do 7 czerwca w Ateńskim Expo Metropolitan. To tydzień pełen seminariów i konferencji, na których liderzy branży omówią spektrum kluczowych tematów kształtujących przyszłość żeglugi. Nie zabraknie tam również polskiego akcentu.
Brudna woda z płuczek oczyszczających spaliny na statkach zanieczyszcza Bałtyk, z czym wiążą się ogromne koszty - informuje pismo “Nature Sustainability”.
Wychwytywanie i magazynowanie dwutlenku węgla to konieczność dla cementowni, by uciec od wysokich kosztów zakupu uprawnień do emisji - ocenili przedstawiciele branży we wtorek. Aby jednak ruszyły inwestycje w technologię CCS niezbędna jest zmiana prawa i wsparcie finansowe.
Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
CLIA Europe, ECSA, ESPO, FEPORT, SEA Europe i WaterborneTP zorganizowały w Brukseli dzień informacyjny UE dotyczący Funduszu Innowacji dla sektora transportu wodnego. W spotkaniu wzięło udział około 300 uczestników z sektora transportu wodnego. Byli przedstawiciele biznesu i administracji, którzy są zainteresowani wdrażaniem transportu zeroemisyjnego przy wsparciu funduszy z UE.
Finowie wytyczają nowy kurs statkiem Electramar. Stocznie z UE i Dalekiego Wschodu za burtą
Dwie osoby zginęły w wyniku zderzenia motorówki ze statkiem wycieczkowym
Dostawy cementu i betonu do budowy elektrowni jądrowej będą dużym wyzwaniem
Ukraińcy informują o zatopieniu rosyjskiego trałowca
Prezydent Chile: sprzeciwimy się wszelkim próbom wydobycia surowców na Antarktydzie
Puchar PZŻ w Krynicy Morskiej otwiera sezon regatowy