Na terenie rumuńskiej stoczni w Giurgu odbyła się 15 stycznia br. uroczystość położenia stępki pod nowy okręt przeciwminowy dla Komponentu Morskiego Belgii. Jest to część dużego, belgijsko-holenderskiego przedsięwzięcia, związanego z modernizacją sił morskich państw Beneluksu. Głównym wykonawcą tego jak i pozostałych jednostek dla Belgii jest francuski podmiot stoczniowy Piriou Concarneau.
Z udziałem władz belgijskich i rumuńskich, kadry morskiej oraz stoczniowców położono stępkę pod przyszły okręt przeciwminowy Liège (M943), będącym czwartym z sześciu określanych jako typ City, zaplanowanych z myślą o zastąpieniu stopniowo wycofywanych jednostek typu Tripartite. Pierwszy z nich, budowany od 2021 roku Oostende (M940), pierwotnie miał zostać dostarczony do końca 2024 roku, aktualnie odbywa próby morskie i zostanie przekazany zamawiającemu prawdopodobnie w tym roku.

Kontrakt na realizację programu został przyznany belgijskiemu Naval & Robotics w 2019 roku. Jest to konsorcjum składające się z Naval Group i ECA Group, obecnie znane jako Exail. Pierwszy nowy belgijski niszczyciel min, Oostende, został zwodowany w marcu tego roku. W międzyczasie w budowie są również Tournai i Scheveningen. Francja również niedawno dołączyła do belgijsko-holenderskiego programu. HMS Vlissingen (M 840) Program rMCM jest ważnym elementem europejskiej współpracy obronnej. Ma on demonstrować zdolność państw europejskich do współpracy i dzielenia się rozwiązaniem, które ma stać się punktem odniesienia w zakresie środków przeciwminowych, nie tylko dla belgijskiej, holenderskiej i francuskiej marynarki wojennej, ale także dla innych, partnerskich marynarek wojennych w Europie i na całym świecie. Kontrakt na realizację programu został przyznany belgijskiemu Naval & Robotics w 2019 roku. Jest to konsorcjum składające się z Naval Group i ECA Group, znane też jako Exail. Przewiduje on dostarczenie siłom morskim Belgii i Holandii dwunastu okrętów przeciwminowych, a także około stu dronów zintegrowanych z zestawem narzędzi do wyposażenia okrętów. We wrześniu 2023 roku podpisano protokół ustaleń między Francją, Belgią i Holandią, umożliwiający pierwszemu z tych państw wykorzystanie projektu okrętów rMCM do wyposażenia francuskiej marynarki wojennej w sześć okrętów. Thales odpowiada za pokładowy system UAV.
Długość okrętów przeciwminowych tej serii ma wynosić 82,3 metra, a
wyporność 2 800 ton (dla porównania niszczyciele min typu Kormoran II
mają długości 58,5 metra z pełną wypornością 900 ton). Osiągną prędkość
do 15 węzłów. Załoga ma liczyć 33 marynarzy, z możliwością zwiększenia
do 63 w zależności od celów misji. W skład uzbrojenia wejdą automatyczna
armata Bofors 40 mm, karabiny maszynowe 7,62 mm MAG, armatka wodna i
urządzenie dźwiękowe dalekiego zasięgu (Long Range Acoustic Device,
LRAD). Każda z jednostek tej serii będzie posiadać zestaw bezzałogowych i
autonomicznych dronów pływających i latających, a więc rozmieszczanych
na wodzie, nad nią i pod nią. W ten sposób okręty i ich załogi nie będą
musiały już wchodzić na obszar, na którym mogą znajdować się miny
morskie lub inne niebezpieczne obiekty.
Te specjalistyczne okręty przeciwminowe staną się pierwszymi, które będą w stanie zaokrętować i wypuścić wyjątkowo duże drony nawodne, o długości do 12 metrów i wadze 18 ton, a także podwodne i powietrzne, co ma dowodzić zdolności do działania w środowisku wielodomenowym. Jednostki będą wykorzystywać w pełni zautomatyzowany system do wykrywania, klasyfikowania i neutralizowania niebezpiecznych obiektów pod wodą, a także wytrzymywać podwodne eksplozje i posiadać bardzo niską sygnaturę akustyczną, elektryczną oraz magnetyczną, aby skutecznie wykonywać zadania zgodnie ze swoim przeznaczeniem.
Okręty tej serii powstają także dla Królewskiej Marynarki Wojennej Holandii (Koninklijke Marine) i są określane tam jako typ Visslingen. Pierwszy z nich, HNLMS Vlissingen (M 840) jest budowany od 2022 roku i ma zostać przekazany zamawiającemu w 2025 roku. Został zwodowany w październiku 2023 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii