Jeszcze przed końcem roku do gdańskiego portu wpłynął statek ro-ro MV Cape Kennedy (T-AKR 5083), wykorzystywany przez Dowództwo Wojskowego Transportu Morskiego USA, wchodzący w skład amerykańskiej Floty Rezerwowej Obrony Narodowej. Aktualnie załoga oraz obsługa portu prowadzą operacje związane z rozładunkiem sprzętu wojskowego US Army.
Statek przybył do Gdańska 30 grudnia. Na jego pokładzie znajdowały się m.in. samochody i pojazdy ciężarowe wykorzystywane przez amerykańską armię, których rozładunek rozpoczął się już po Nowym Roku, 1 stycznia. Przypomnijmy, że niewiele wcześniej do Portu Gdynia weszła inna jednostka, USNS Red Cloud (T-AKR 313), także przeznaczona do działań transportowych, w tym wykonując operacje ładunkowe „roll-on-roll-off”.
Czytaj więcej: Wyjątkowy gość i transport US Army. Do Portu Gdynia wszedł USNS Red Cloud
MV Cape Kennedy (IMO: 7714636) to samochodowiec zbudowany w 1979 roku, na co dzień stacjonujący w Porcie Orlean w USA. Mimo swojego wieku stale wykonuje zadania transportowe amerykańskich władz, co nierzadko się wiąże z przewożeniem pojazdów wojskowych. Pozostaje faktycznie w ciągłym użyciu, co przede wszystkim świadczy też o dobrym stanie i regularnej konserwacji.

Fot. US Army
Czytaj więcej: Kolejny amerykański transportowiec na polskich wodach. Do Portu Gdańsk wszedł MV Cape Kennedy
Regularne wizyty amerykańskich statków i okrętów transportowych przypominają o roli portów w systemie bezpieczeństwa. To właśnie drogą morską najefektywniej może dotrzeć wsparcie sojuszników w razie zagrożenia dla kraju. Do Gdańska, Gdyni, Szczecina i Świnoujścia przybywają zarówno wyposażenie państw partnerskich, jak i broń i technika wojskowa przeznaczona dla Polski, czego przykładem są choćby transporty zakupionych czołgów Abrams z USA i K2 Black Panther z Korei Południowej.
Współpraca przy obsłudze członków NATO m.in. w związku z ćwiczeniami wojskowymi i ich innymi zadaniami pozwala umacniać relacje międzynarodowe i zachować gotowość do działania w sytuacjach kryzysowych. Wskazuje też na konieczność zapewniania bezpieczeństwa infrastruktury portowej.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek