W stoczni Vard znajdującej się w rumuńskiej Braili odbyła się uroczystość cięcia blach pod jednostkę oznaczoną jako NB 980. Przyszły kablowiec powstaje dla Toyo Construction, a celem jest zaspokoić rosnący japoński rynek w zakresie morskiej energetyki wiatrowej. Statek ma być skierowany do działań także w innych miejscach na całym świecie.
Przekazanie kablowca jest planowane na I poł. 2026 rok, co będzie zakończeniem przedsięwzięcia, rozpoczętego umową zawartą w grudniu 2023 roku. Wartość kontraktu to ponad 200 milionów dolarów.
Zamówiona jednostka to hybrydowy statek do układania kabli zasilających oparty na konstrukcji VARD 9 15. Będzie miał optymalną konstrukcję kadłuba dostosowaną do warunków naturalnych i konstrukcyjnych w Japonii, co umożliwi jego wykorzystanie zarówno na wodach płytkich, jak i głębokich do projektów związanych z morską farmą wiatrową i przesyłem prądu stałego. Zostanie przeznaczony do prac także na obszarach oceanicznych. Statek zostanie przygotowany do układania i łączenia kabli międzysystemowych, eksportu HVAC i prac budowlanych związanych z umieszczaniem kabli pod powierzchnią wody.

Fot. Vard
Hybrydowy statek do układania i budowy zasilających ma konstrukcję VARD 9 15, konstrukcję opracowaną specjalnie na potrzeby klienta, aby zaspokoić rosnący japoński rynek morskich farm wiatrowych, a także działać na całym świecie. Dostosowany do potrzeb japońskiego odbiorcy kablowiec będzie miał 150 metrów długości, 28 metrów szerokości oraz nośność kabli wynoszącą 9000 ton. Zostanie wyposażony w duży zestaw akumulatorów, przyłącze do zasilania z lądu i najnowocześniejszy system zarządzania energią. W ten sposób ma prezentować się jako zrównoważona konfiguracja, zapewnająca wyższą efektywność energetyczną, redukując emisję CO2, NOx i SOx. Będzie miał optymalną konstrukcję kadłuba, dostosowaną do warunków naturalnych i konstrukcyjnych w Japonii, co pozwoli na stosowanie go zarówno na płytkich, jak i głębokich wodach do pływających projektów morskiej energetyki wiatrowej i przesyłu prądu stałego.
Budowany, jeszcze nienazwany kablowiec ma wykonywać zadania zgodnie z przeznaczeniem z dużą szybkością działania w szerokim zakresie obszarów oceanicznych. Oprócz tego, że będzie używany jako samobieżny statek do układania kabli, w jego wyposażeniu znajdzie się wysokowydajny dźwig i duża powierzchnia pokładowa, dzięki czemu kablowiec można przeznaczyć także do naziemnych prac fundamentowych oraz cumowniczych na morzu. W grę wchodzą także inne projekty związane z wydobyciem morskich zasobów. Ponadto na pokładzie znajdzie się 4-punktowy system cumowania oraz lądowisko dla śmigłowców.
11
Tak to robią Włosi. Zobaczyliśmy jak powstają okręty podwodne i nawodne w Fincantieri
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek