• <
nauta_2024

VARD podpisał umowę na innowacyjny statek badawczy

rj

15.07.2025 12:34 Źródło: Fincantieri, VARD
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki VARD podpisał umowę na innowacyjny statek badawczy
Fot. VARD

Norweska spółka VARD, stanowiąca podmiot zależny Fincantieri, podpisała 10 lipca umowę z amerykańską organizacją badawczą Inkfish na zaprojektowanie i budowę jednego z najnowocześniejszych statków badawczych. Wartość kontraktu przekracza 200 milionów euro, a planowana jednostka ma wspierać badania morskie na całym świecie. RV6000 dołączy on do rosnącej floty zamawiającego, obok RV Hydra i RV Dagon, aby wspierać globalne badania morskie. Dzięki ścisłej współpracy z krajami przyjmującymi, zebrane dane trafiają do repozytoriów o otwartym kodzie źródłowym.

Zaplanowany statek będzie przeznaczony do mapowania dna morskiego, obsługi pojazdów podwodnych i operacji ROV. Nazwany RV6000 będzie miał długość 100 metrów i szerokość 20,7 metra, maksymalną prędkość 15 węzłów. Jego autonomiczność ma sięgać do 30 dni. Jednostka na pokładzie ma dysponować najnowocześniejszymi laboratoriami, biurami i warsztatami, a także wysokiej jakości zakwaterowaniem i zapleczem rekreacyjnym, zaprojektowanym z myślą o zwiększeniu komfortu. Pozwoli to na pomieszczenie do 70 osób, członków załogi i naukowców, spełniając przy tym rygorystyczne normy DNV COMF, w tym zapewniając wyjątkowo niski poziom hałasu i wibracji. To ostatnie ma sprzyjać lepszym warunkom pobytu oraz nie wpływać negatywnie na środowisko morskie. Oprócz tego, jak widać na wizualizacjach, na pokładzie statku będzie znajdowało się też lądowisko do obsługi śmigłowców i prawdopodobnie też latających bezzałogowców.

Inkfish to globalna organizacja filantropijna, która integruje jednostki pływające, inżynierię, innowacje medyczne i wiedzę operacyjną w celu opracowywania nowych technologii i realizacji inicjatyw w zakresie badań morskich.

– Umowa z InkFish potwierdza rolę VARD i Fincantieri jako kluczowych partnerów technologicznych w projektowaniu i budowie wysoce wyspecjalizowanych i zaawansowanych jednostek morskich. Ta współpraca opiera się na wspólnej wizji, zakorzenionej w postępie naukowym i innowacjach technologicznych, wykorzystując nasze doświadczenie inżynieryjne do opracowania statku, który wyznaczy nowy standard we wspieraniu globalnych badań. Projekt odzwierciedla nasze zaangażowanie w napędzanie postępu technologicznego w sektorze morskim oraz w podejmowanie, z wizją i doświadczeniem, wyzwań stale ewoluującego rynku globalnego, przekształcając je w możliwości rozwoju i innowacji – powiedział Pierroberto Folgiero, dyrektor generalny Fincantieri.

– Wraz z naszym wieloletnim właścicielem, Fincantieri, wykorzystujemy naszą wiedzę specjalistyczną i umiejętności, aby sprostać złożonym wyzwaniom, korzystając ze wsparcia naszych wykwalifikowanych zespołów. Rezultatem jest wyjątkowy statek, zbudowany z myślą o przyszłości, pod względem misji, projektu i technologii pokładowej. Fincantieri i VARD są podekscytowane, że mogą wnieść swój wkład w ten przełomowy projekt, oferując naszą doskonałość i z niecierpliwością oczekujemy dalszej współpracy z Inkfish podczas całego procesu budowy – wskazała Cathrine Kristiseter Marti, prezes VARD.

– Nasze statki badawcze są sercem naszej działalności – dzięki nim prowadzimy badania naukowe. Cieszymy się na współpracę z VARD nad kolejnym krokiem w tej podróży: światowej klasy statkiem, który radykalnie zwiększy nasze możliwości i poszerzy zakres wsparcia, jakie możemy zaoferować globalnej społeczności badawczej. To wyjątkowa okazja, aby zaangażować naukowców do współpracy z konstruktorem statku i operatorami już na pierwszym etapie procesu projektowania – podkreślił Stu Buckle, Inkfish.

Fot. VARD


Rozwiązania techniczne obejmują hybrydowy system zasilania i napędu. Kadłub został opracowany z myślą o zaawansowanych możliwościach mapowania dna morskiego, a także o doskonałej dzielności morskiej, wykorzystując zaawansowane technologie stabilizacji kołysania bocznego, które redukują ruchy i przyspieszenia oraz zapewniają doskonałe utrzymanie pozycji. Statek RV6000 będzie posiadać w swoim wyposażeniu zdalnie sterowany pojazd podwodny (ROV) o zdolności operacyjnej do osiągnięcia głębokości 6000 metrów. Ma także być zdolny do wspierania działań także załogowych jednostek podwodnych. Na rufie zostanie zamontowany system A-Frame oraz duży hangar do konserwacji i magazynowania wyposażenia. Na prawej burcie znajdzie się dźwig morski z systemem automatycznego sterowania (ACC) skonfigurowany do operacji na głębokości do 2500 metrów. Do tego dochodzi system badań hydroakustycznych, umożliwiający mapowanie dna morskiego o wysokiej rozdzielczości z rozdzielczością 0,5 x 1 stopień oraz analizę słupa wody na wszystkich głębokościach.

Dzięki zintegrowanemu łańcuchowi wartości, VARD będzie zarządzać całym procesem budowy statku, od projektu i budowy kadłuba, przez wyposażenie, integrację, po uruchomienie. Kadłub zostanie zbudowany w jednej ze stoczni spółki w Rumunii. Po zwodowaniu zostanie doposażony i przejdzie próby morskie w Norwegii. Dostawa jest planowana na II kwartał 2028 roku. W przedsięwzięcie będą też zaangażowane inne podmioty należące do norweskiej spółki, zapewniając sprawną budowę, wyposażenie, integrację i dostarczenie gotowej jednostki. Wśród nich jest choćby Vard Electro, który zapewni zintegrowany mostek SeaQ Bridge, obsługiwany za pomocą 12-calowych ekranów dotykowych z intuicyjną matrycą, zapewniających kompleksowy przegląd i pełną kontrolę nawigacji mostka oraz krytycznych systemów pokładowych za pośrednictwem dużych wyświetlaczy. Dotyczy to również sali sterowania misją/zdalnie sterowanym pojazdem (ROV), gdzie ekran z wyświetlaczem danych i funkcją podziału na cztery umożliwia zsynchronizowane operacje, z pełną integracją systemu sonaru, monitoringu CCTV, nawigacji i źródeł zewnętrznych.
Statek zostanie również wyposażony w SeaQ Green Pilot, rozwiązanie oparte na chmurze, które umożliwia monitorowanie w czasie rzeczywistym zużycia paliwa, energii i emisji – zarówno na pokładzie, jak i zdalnie. Ponadto dostawa obejmuje system dynamicznego pozycjonowania klasy 2 z zamkniętą magistralą, zwiększający efektywność energetyczną i niezawodność operacyjną. Łącznie technologie te przyczyniają się do bardziej wydajnej i ekologicznej eksploatacji statku.

Do innych dostawców sprzętu należy Seaonics, zapewniający zaawansowany pakiet do podnoszenia i obsługi, wspierający misje badawcze Inkfish. Pakiet obejmuje system ramy A, naukowy system wciągarki, system wodowania i podnoszenia dla zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego (ROV) oraz dźwigu morskiego.

Wymieniany jest też Vard Interiors AS, oferujący rozwiązania wnętrzarskie w połączeniu z ekologicznymi systemami HVAC-R i rurami, łącząc wysoką jakość wykonania z silnym naciskiem na efektywność energetyczną. Firma podkreśla, że cały projekt "wyznacza nowy standard dla luksusowych wnętrz na statkach roboczych", łącząc innowacyjny design z wysokiej jakości materiałami. Każdy obszar jest starannie zaplanowany, aby zapewnić komfort i funkcjonalność, wspierając dobre samopoczucie załogi, a jednocześnie tworząc inspirujące środowisko. Vard Interiors dba o to, aby ten statek wyróżniał się, na nowo definiując wygląd i charakter nowoczesnego, ekologicznego miejsca pracy na morzu.

etmal_790x120_gif_2020
CRIST 35 LAT

Dziękujemy za wysłane grafiki.