Norweska spółka VARD, stanowiąca podmiot zależny Fincantieri, podpisała 10 lipca umowę z amerykańską organizacją badawczą Inkfish na zaprojektowanie i budowę jednego z najnowocześniejszych statków badawczych. Wartość kontraktu przekracza 200 milionów euro, a planowana jednostka ma wspierać badania morskie na całym świecie. RV6000 dołączy on do rosnącej floty zamawiającego, obok RV Hydra i RV Dagon, aby wspierać globalne badania morskie. Dzięki ścisłej współpracy z krajami przyjmującymi, zebrane dane trafiają do repozytoriów o otwartym kodzie źródłowym.
Zaplanowany statek będzie przeznaczony do mapowania dna morskiego, obsługi pojazdów podwodnych i operacji ROV. Nazwany RV6000 będzie miał długość 100 metrów i szerokość 20,7 metra, maksymalną prędkość 15 węzłów. Jego autonomiczność ma sięgać do 30 dni. Jednostka na pokładzie ma dysponować najnowocześniejszymi laboratoriami, biurami i warsztatami, a także wysokiej jakości zakwaterowaniem i zapleczem rekreacyjnym, zaprojektowanym z myślą o zwiększeniu komfortu. Pozwoli to na pomieszczenie do 70 osób, członków załogi i naukowców, spełniając przy tym rygorystyczne normy DNV COMF, w tym zapewniając wyjątkowo niski poziom hałasu i wibracji. To ostatnie ma sprzyjać lepszym warunkom pobytu oraz nie wpływać negatywnie na środowisko morskie. Oprócz tego, jak widać na wizualizacjach, na pokładzie statku będzie znajdowało się też lądowisko do obsługi śmigłowców i prawdopodobnie też latających bezzałogowców.
Inkfish to globalna organizacja filantropijna, która integruje jednostki pływające, inżynierię, innowacje medyczne i wiedzę operacyjną w celu opracowywania nowych technologii i realizacji inicjatyw w zakresie badań morskich.
Big News 🎉
— Fincantieri (@Fincantieri) July 10, 2025
We are proud to announce that our subsidiary VARD has signed a new contract with the global research organization Inkfish for the design and construction of one of the most modern research vessels ever developed.
The custom-built research vessel, project name… pic.twitter.com/SgK929xQtC
– Umowa z InkFish potwierdza rolę VARD i Fincantieri jako kluczowych partnerów technologicznych w projektowaniu i budowie wysoce wyspecjalizowanych i zaawansowanych jednostek morskich. Ta współpraca opiera się na wspólnej wizji, zakorzenionej w postępie naukowym i innowacjach technologicznych, wykorzystując nasze doświadczenie inżynieryjne do opracowania statku, który wyznaczy nowy standard we wspieraniu globalnych badań. Projekt odzwierciedla nasze zaangażowanie w napędzanie postępu technologicznego w sektorze morskim oraz w podejmowanie, z wizją i doświadczeniem, wyzwań stale ewoluującego rynku globalnego, przekształcając je w możliwości rozwoju i innowacji – powiedział Pierroberto Folgiero, dyrektor generalny Fincantieri.
– Wraz z naszym wieloletnim właścicielem, Fincantieri, wykorzystujemy naszą wiedzę specjalistyczną i umiejętności, aby sprostać złożonym wyzwaniom, korzystając ze wsparcia naszych wykwalifikowanych zespołów. Rezultatem jest wyjątkowy statek, zbudowany z myślą o przyszłości, pod względem misji, projektu i technologii pokładowej. Fincantieri i VARD są podekscytowane, że mogą wnieść swój wkład w ten przełomowy projekt, oferując naszą doskonałość i z niecierpliwością oczekujemy dalszej współpracy z Inkfish podczas całego procesu budowy – wskazała Cathrine Kristiseter Marti, prezes VARD.
– Nasze statki badawcze są sercem naszej działalności – dzięki nim prowadzimy badania naukowe. Cieszymy się na współpracę z VARD nad kolejnym krokiem w tej podróży: światowej klasy statkiem, który radykalnie zwiększy nasze możliwości i poszerzy zakres wsparcia, jakie możemy zaoferować globalnej społeczności badawczej. To wyjątkowa okazja, aby zaangażować naukowców do współpracy z konstruktorem statku i operatorami już na pierwszym etapie procesu projektowania – podkreślił Stu Buckle, Inkfish.
Rozwiązania techniczne obejmują hybrydowy system zasilania i
napędu. Kadłub został opracowany z myślą o zaawansowanych możliwościach
mapowania dna morskiego, a także o doskonałej dzielności morskiej,
wykorzystując zaawansowane technologie stabilizacji kołysania bocznego, które
redukują ruchy i przyspieszenia oraz zapewniają doskonałe utrzymanie pozycji.
Statek RV6000 będzie posiadać w swoim wyposażeniu zdalnie sterowany pojazd
podwodny (ROV) o zdolności operacyjnej do osiągnięcia głębokości 6000 metrów.
Ma także być zdolny do wspierania działań także załogowych jednostek podwodnych.
Na rufie zostanie zamontowany system A-Frame oraz duży hangar do konserwacji i
magazynowania wyposażenia. Na prawej burcie znajdzie się dźwig morski z
systemem automatycznego sterowania (ACC) skonfigurowany do operacji na
głębokości do 2500 metrów. Do tego dochodzi system badań hydroakustycznych,
umożliwiający mapowanie dna morskiego o wysokiej rozdzielczości z
rozdzielczością 0,5 x 1 stopień oraz analizę słupa wody na wszystkich
głębokościach.
Dzięki zintegrowanemu łańcuchowi wartości, VARD
będzie
zarządzać całym procesem budowy statku, od projektu i budowy kadłuba,
przez
wyposażenie, integrację, po uruchomienie. Kadłub zostanie zbudowany w
jednej ze
stoczni spółki w Rumunii. Po zwodowaniu zostanie doposażony i przejdzie
próby
morskie w Norwegii. Dostawa jest planowana na II kwartał 2028 roku. W
przedsięwzięcie będą też zaangażowane inne podmioty należące do
norweskiej spółki, zapewniając sprawną budowę, wyposażenie, integrację i
dostarczenie gotowej jednostki. Wśród nich jest choćby Vard Electro,
który zapewni zintegrowany mostek SeaQ Bridge, obsługiwany za pomocą
12-calowych ekranów dotykowych z intuicyjną matrycą, zapewniających
kompleksowy przegląd i pełną kontrolę nawigacji mostka oraz krytycznych
systemów pokładowych za pośrednictwem dużych wyświetlaczy. Dotyczy to
również sali sterowania misją/zdalnie sterowanym pojazdem (ROV), gdzie
ekran z wyświetlaczem danych i funkcją podziału na cztery umożliwia
zsynchronizowane operacje, z pełną integracją systemu sonaru,
monitoringu CCTV, nawigacji i źródeł zewnętrznych.
Statek zostanie
również wyposażony w SeaQ Green Pilot, rozwiązanie oparte na chmurze,
które umożliwia monitorowanie w czasie rzeczywistym zużycia paliwa,
energii i emisji – zarówno na pokładzie, jak i zdalnie. Ponadto dostawa
obejmuje system dynamicznego pozycjonowania klasy 2 z zamkniętą
magistralą, zwiększający efektywność energetyczną i niezawodność
operacyjną. Łącznie technologie te przyczyniają się do bardziej wydajnej
i ekologicznej eksploatacji statku.
Do innych dostawców sprzętu należy Seaonics, zapewniający zaawansowany pakiet do podnoszenia i obsługi, wspierający misje badawcze Inkfish. Pakiet obejmuje system ramy A, naukowy system wciągarki, system wodowania i podnoszenia dla zdalnie sterowanego pojazdu podwodnego (ROV) oraz dźwigu morskiego.
Wymieniany jest też Vard Interiors AS, oferujący rozwiązania wnętrzarskie w połączeniu z ekologicznymi systemami HVAC-R i rurami, łącząc wysoką jakość wykonania z silnym naciskiem na efektywność energetyczną. Firma podkreśla, że cały projekt "wyznacza nowy standard dla luksusowych wnętrz na statkach roboczych", łącząc innowacyjny design z wysokiej jakości materiałami. Każdy obszar jest starannie zaplanowany, aby zapewnić komfort i funkcjonalność, wspierając dobre samopoczucie załogi, a jednocześnie tworząc inspirujące środowisko. Vard Interiors dba o to, aby ten statek wyróżniał się, na nowo definiując wygląd i charakter nowoczesnego, ekologicznego miejsca pracy na morzu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów