W mieszczącej się w rumuńskiej Tulczy (Tulcea) stoczni Vard Shipyards Romania odbyła się uroczystość położenia stępki pod hybrydowy statek energetyczny OECV nowej generacji dla norweskiego zamawiającego, działającego w branży offshore. Jednostka na ten moment jest oznaczona jako NB 978.
Jak informuje wykonawca, należący do włoskiego koncernu Fincantieri, nowy statek został zaprojektowany z myślą o stabilności na morzu i manewrowości, istotnych podczas prac prowadzonych na morzu, szczególnie gdy jest wymagany dłuższy postój i utrzymywanie tej samej pozycji. Oprócz pod uwagę są brane elastyczna konfiguracja do szerokiego zakresu operacji morskich, optymalizacja kadłuba oraz gotowości do stosowania alternatywnych paliw niskoemisyjnych, wspierających bardziej zrównoważone i zdekarbonizowane prace w środowisku morskim. Przyszły statek otrzyma nazwę Island Explorer, a cięcie blach pod niego miało miejsce 1 lipca tego roku.


Co istotne, budowana jednostka opiera się na projekcie VARD 3 25, dostosowanym pod wymagania Island Offshore. Jak wynika z opisu na stronie producenta, statek ma 120 metrów i długości i 25 metrów szerokości. Wyróżnia się napędem posiadającym system dynamicznego pozycjonowania, umożliwiający pozostawanie w tym samym miejscu, stabilność i dokonywanie obrotów o 360 stopni, bez potrzeby opuszczania kotwicy. Na pokładzie znajdzie się miejsce dla 130 osób, załogi i pracowników, zespół silnikowy przystosowany do alternatywnego paliwa niskoemisyjnego, system magazynowania energii 1 MHW dla napędu hybrydowego czy też lądowiska i miejsca do obsługi bezzałogowych pojazdów latających. W skład wyposażenia może wejść m.in. podmorski dźwig do prac offshore z kompensacją udźwigu 250 ton.
Aktualnie trwa też budowa bliźniaczej jednostki także dla Island Offshore, zamówionego w maju 2024 roku, która ma miejsce w należącej również do VARD stoczni mieszczącej się w rumuńskiej miejscowości Braiła (Brăila). Druga jednostka została domówiona trzy miesiące później. Istnieje też opcja na domówienie nawet dwóch kolejnych.
Zaplanowane statki są określane jako OECV (Ocean Energy Construction Vessel). Będą one przeznaczone do takich podwodnych prac jak inspekcja, konserwacja i naprawy (inspection, maintenance, and repair, IMR), budowa i instalacja podwodnej infrastruktury podwodnej, w tym układanie rurociągów, czy wsparcie nurkowe.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów