• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Umowa z fińską stocznią na dostawę pogłębiarki do obsługi drogi wodnej przez Mierzeję podpisana. Koszt: 116,5 mln zł

AK

01.03.2022 19:40 Źródło: Urząd Morski w Gdyni
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Umowa z fińską stocznią na dostawę pogłębiarki do obsługi drogi wodnej przez Mierzeję podpisana. Koszt: 116,5 mln zł

Partnerzy portalu

Umowa z fińską stocznią na dostawę pogłębiarki do obsługi drogi wodnej przez Mierzeję podpisana. Koszt: 116,5 mln zł  - GospodarkaMorska.pl
For. UM Gdynia

We wtorek, 1 marca w siedzibie Urzędu Morskiego w Gdyni podpisano umowę na dostawę nasiębiernej pogłębiarki ssąco-refulującej. Obejmuje ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki do portu w Elblągu. 

– Jednostka służąca do pogłębiania torów wodnych, którą za niecałe dwa lata dysponować będzie Urząd Morski w Gdyni zapewni utrzymanie odpowiednich parametrów żeglugowych nie tylko nowej drogi wodnej na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Będzie również wykorzystywana przy niektórych innych pracach utrzymaniowych, bez koniczności zlecania ich „na zewnątrz”, co niewątpliwie przyniesie oszczędności, zarówno finansowe, jak i czasowe – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.   

CZYTAJ: Fińska firma dostarczy pogłębiarkę na tor na kanale żeglugowym przez Mierzeję

Wartość kontraktu to 116 468,700 zł. Wykonawca, fińska stocznia Uudenkaupungin Työvene Oy, będzie miał 21 miesięcy na realizację zlecenia. Pogłębiarka będzie wykorzystywana do utrzymania parametrów głębokości na torze wodnym o głębokości 5 m, łączącym Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w tym w obszarze rzeki Elbląg. Jej zadaniem będzie również odkładanie urobku na wyspę na Zalewie Wiślanym za pomocą systemu rurociągów refulacyjnych. Dodatkowo, będzie wykorzystywana do obsługi i utrzymania parametrów głębokości torów podejsciowych do portów morskich w zakresie głębokości do 18 m. 

– Flota Urzędu Morskiego w Gdyni wzbogaci się o kolejną, specjalistyczną jednostkę pływającą. Będzie to pogłębiarka służąca przede wszystkim do utrzymania toru żeglugowego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Podpisana właśnie umowa jest wynikiem przetargu towarzyszącego dużej, rządowej inwestycji infrastrukturalnej, jaką jest całościowa budowa nowej drogi wodnej o długości prawie 25 km – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski, który wraz z głównym księgowym Andrzejem Kajutem podpisał dzisiaj umowę.  

CZYTAJ: Przekop Mierzei Wiślanej na finiszu. Jak wpłynie na turystykę? Pytamy samorządowców i ekspertów

Kontrakt obejmuje również dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych zaopatrzonych w pływaki o łącznej długości 200 mb. oraz 400 mb. rurociągów układanych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. Zapewnione zostanie również szkolenie personelu do obsługi jednostki. 

– Będzie to kolejna jednostka pływająca wykonana w naszej stoczni dla Urzędu Morskiego w Gdyni. Wcześniejsze realizacje Uudenkaupungin Työvene Oy to jednostki hydrograficzne – katamaran Konstelacja oraz Hydrograf-17 oraz jednostki kontrolno-inspekcyjne Kontroler-20 i Kontrole 22. Dzięki doświadczeniu i rzetelnemu podejściu naszych specjalistów możemy zadeklarować terminowe dostarczenie pogłębiarki – zaznaczył Juha Granqvist, dyrektor zarządzający stoczni Uudenkaupungin Työvene Oy, podpisujący kontrakt w imieniu wykonawcy. 

Parametry zamówionej jednostki: 

Przybliżona długość całkowita (z wyłączeniem połączenia dziobowego)               60,0 m 

Maksymalna szerokość, konstrukcyjna                                                                         12,0 m 

Maksymalna konstrukcyjna wartość zanurzenia                                                         4,5 m

Pojemność ładowni na najwyższym poziomie przelewu, przynajmniej               powyżej 950 m³

Minimalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody                                                 18 m

Minimalna prędkość marszowa w stanie zanurzenia ładunkowego:                      8 węzłów 

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.