pc
Arktyczny wycieczkowiec Fridtjof Nansen na wodzie. Wodowanie jednostki odbyło się 9 grudnia w stoczni Kleven Verft w Norwegii. Częściowo wyposażone bloki na ten statek pasażerski dostarczył Montex Shipyard z Gdańska.
Arktyczny wycieczkowiec Fridtjof Nansen, wyposażony w rewolucyjny, zasilany bateryjnie hybrydowy układ napędowy, zamówił w czerwcu 2016 norweski armator Hurtigruten. Statek będzie miał 140 m długości, 23,6 m szerokości, 5,3 m zanurzenia i 20 889 GT, a na pokład zabierze 530 pasażerów. Jednostkę zaprojektował Rolls-Royce we współpracy z norweską firmą Espen Oino, która zajmuje się projektowaniem jachtów. Wycieczkowiec będzie przystosowany do obsługi norweskich pasażerów na regularnych trasach, jak i do wypłynięcia na wody strefy polarnej.
Montex Shipyard z Gdańska zbudował na ten statek pasażerski częściowo wyposażone bloki o łącznej wadze 2 500 t: część dziobową, rufową oraz elementy nadbudówki. Podobne bloki ta sama stocznia wysłała także na siostrzana jednostkę Fridtjof Nansen, czyli Roald Amundsen: dwie sekcje denne, blok dziobowy, przednią cześć nadbudówki ze sterówką oraz sekcję rufową.
Wnętrza wycieczkowca Fridtjof Nansen urządzone zostaną bogato i wygodnie, z wykorzystaniem naturalnych skandynawskich materiałów, takich jak granit, dąb, brzoza i wełna. Wszystkie kabiny statku są zewnętrzne, a połowa z nich będzie miała prywatne balkony. W apartamentach typu Aft natomiast na pasażerów czekało będzie prywatne jacuzzi na świeżym powietrzu z przepięknym widokiem.
W centralnym miejscu statku zaplanowano Nansen Science Center – miejsce towarzyskich spotkań, w którym goście oraz członkowie załogi będą rozmawiać o badanych obszarach. To także główna siedziba obecnego na pokładzie zespołu ekspedycyjnego.
Oprócz tego, na pokładzie wycieczkowca pasażerowie znajdą trzy restauracje z menu norweskim i skandynawskim oraz międzynarodowym, elegancki salon Explorer Lounge, dużą siłownię i centrum odnowy biologicznej. Przygotowano dla nich także odkryty basen na rufie i jacuzzi.
Fridtjof Nansen będzie wyposażony również w wiele urządzeń ekspedycyjnych, w tym kajaki, podwodne drony i łodzie wyprawowe dla bezpiecznego badania i cumowania w odległych obszarach.
Wycieczkowiec swoją nazwę zyskał na cześć norweskiego odkrywcy i naukowca, laureata Pokojowej Nagrody Nobla Fridtjofa Nansena. Badacz jako pierwszy przeszedł Grenlandię na nartach biegowych, a podczas Ekspedycji Fram w latach 1893-1896 próbował dotrzeć do geograficznego bieguna północnego.
Fridtjof Nansen ma być gotowy w 2020 r., natomiast jego siostrzana jednostka – w przyszłym roku. Jak zapowiada armator, zarówno ten statek, jak i Roald Amundsen, to zupełnie nowa generacja jednostek ekspedycyjnych. Kapitanem pierwszego na świecie hybrydowego wycieczkowca z tej serii zostanie Kai Albrigtsen.
Hurtigruten to firma oferująca połączenia promowe wzdłuż norweskiego wybrzeża. Jej korzenie sięgają 1893 r. Wtedy w pierwszy rejs wzdłuż wybrzeża Norwegii ruszył statek Vesteraalen, który popłynął z Trondheim do Hammerfest. Oprócz budowy nowych jednostek, armator zamierza modernizować eksploatowaną już flotę.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii