PMK
Statek Highland Chieftain, zbudowany w 2013 roku w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, przechodzi testy zdalnego sterowania na Morzu Północnym. Próby przeprowadzono 21 sierpnia.
Jednostka była sterowana z manewrowej komputerowej stacji roboczej z interfejsem systemu DP. Highland Chieftain to zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (PSV) zbudowany dla armatora GulfMark Offshore.
Podczas testów jednostka przeprowadziła szereg manewrów na różnych prędkościach. Statek był sterowany przy użyciu dynamicznego pozycjonowania i joysticka. To pierwszy taki test przeprowadzony na serwisowcu offshore.
Projekt jednostki powstał przy udziale koncernu Wartsila, jednocześnie na statku został zainstalowany pakiet Wärtsilä Nacos Platinum z systemem nawigacji, automatyki i dynamicznego pozycjonowania tej firmy. Do tego statek wyposażono w oprogramowanie do przekazywania danych do lądowej stacji roboczej w Kalifornii.
Highland Chieftain ma długość 79,45 metrów, szerokość 16,8 m i zanurzenie na 6 m. Statek wyposażony został w napęd Diesel-Electric pozwalający na ekonomiczną eksploatację zmniejszającą zużycie paliwa, a tym samy mniejszą emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Jednostka posiada 4 zespoły prądotwórcze, wytwarzające prąd o napięciu 690 V o mocy 1700 kW każdy. Pokład roboczy o powierzchni 815 m2 umożliwia przewóz ładunków wielkogabarytowych.
Statek został zbudowany według projektu opracowanego przez biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o. z Gdyni
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii