ew/PAP
W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyła się w poniedziałek uroczystość chrztu holownika „Mieszko” budowanego dla Marynarki Wojennej. To trzecia z serii sześciu jednostek tego typu powstających w tym zakładzie. Wszystkie mają wejść do służby do końca 2020 r.
Matką chrzestną „Mieszka” została Magdalena Śniadecka - dyrektor Szkoły Podstawowej im. wiceadmirała Józefa Unruga w Laskach Wielkich. Jak powiedziała: "Dzisiejsze wydarzenie było naprawdę szczególne. Byłam bardzo zaskoczona i szczęśliwa propozycją zostania matką chrzestną tej jednostki. Załodze Mieszka życzę zawsze szczęśliwych powrotów ze wszystkich akcji".
Wraz z chrztem w poniedziałkowe południe miało się odbyć także wodowanie holownika: jednostka miała zostać podczepiona do dźwigu, który miał przenieść holownik na wodę. Ze względu na niesprzyjającą pogodę (w tym wiatr) przełożono je jednak na później.
Holownik "Mieszko" jest kolejną jednostką typu B 860 z serii sześciu budowanych przez gdańską stocznię Remontową Shipbuilding S.A dla Marynarki Wojennej RP.
W październiku 2018 roku oraz w marcu br. w zakładzie miały miejsce wodowania i chrzty dwóch innych jednostek typu B 860. Jak poinformowała Aleksandra Tesmer - manager tej firmy ds. promocji i reklamy - obecnie w zakładzie trwa wyposażanie obu holowników. Jednostki te otrzymały imiona „Bolko” i „Gniewko”, a ich matkami chrzestnymi zostały dyrektorki dwóch szkół z terenu Polski, których patronami są osoby zasłużone dla polskiej Marynarki Wojennej.
Tesmer wyjaśniła, że w stoczni trwa budowa dwóch kolejnych holowników tego samego typu, a na wtorek zaplanowano rozpoczęcie budowy ostatniej – szóstej jednostki.
Jak informuje stocznia, „holowniki typu B 860 będą przeznaczone zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych”.
Jednostki te zostały zaprojektowane i zbudowane tak, by można je eksploatować nawet przy dużym oblodzeniu akwenów wodnych. Na ich pokładach można też będzie transportować ładunki drobnicowe o łącznej masie do 4 ton. Maksymalny uciąg zamontowanych na nich wind holownicze wynosi 35 t.
Kontrakt na zaprojektowanie i budowę przez stocznię Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku sześciu holowników dla Marynarki Wojennej podpisano w czerwcu 2017 roku. Umowa miała wartość 283,4 mln zł brutto i została zawarta w ramach projektu "zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pod kryptonimem "Holownik". Uroczystość położenia stępki pod pierwszy z holowników miała miejsce w styczniu ub.r.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii