W chińskiej stoczni Yangfan w poniedziałek zwodowano nowy statek dla Polskiej Żeglugi Morskiej. M/s "Legiony Polskie" to druga jednostka z nowego programu inwestycyjnego armatora, w którym powstanie łącznie 18 masowców wartych ponad 400 mln USD.
"Nowy statek to klasyczny masowiec – jednostka przystosowana do przewozu takich ładunków jak węgiel, ruda żelaza, zboża czy nawozy sztuczne. Ma długość 180 m i nośność 39 tys. ton" – poinformował PAP doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol.
M/s "Legiony Polskie" ma podwójne poszycie oraz pięć ładowni typu "box" o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażony jest też w cztery dźwigi ładunkowe. Jak wyjaśnia Gogol, "ze względu na nowoczesny silnik, zoptymalizowany kształt kadłuba oraz tzw. naprowadzające płetwy przedśrubowe, jest to bardzo ekonomiczna jednostka, jeśli chodzi o zużycie paliwa".
W Yangfan podczas uroczystości przekazania jednostki armatorowi odbył się chrzest nowego statku: jego matką chrzestną została zastępca kierownika Działu Rozliczeń Krajowych PŻM Marzena Nalewajska.
Załogę statku ma stanowić 21 polskich marynarzy. Nie wiadomo, gdzie w pierwszy rejs popłynie m/s "Legiony Polskie".
"Dziś wieczorem w Świnoujściu spodziewany jest m/s +Armia Krajowa+ – pierwszy statek PŻM z nowego programu inwestycyjnego armatora" – powiedział Gogol. Jednostka pod dowództwem kpt. Krzysztofa Bartlaka kończy swoją dziewiczą podróż dookoła świata. "Statek wypłynął ze stoczni w Chinach, odwiedził porty w Stanach Zjednoczonych i przez Zatokę Meksykańską dopłynął do Immingham w Wielkiej Brytanii, gdzie wyładowano ładunek. Teraz pod balastem po raz pierwszy przypłynie do polskiego portu" – wyjaśnił.
PŻM realizuje program inwestycyjny, w ramach którego powstanie łącznie 18 masowców wartych ponad 400 mln USD. Stocznia Yangfan, znajdująca się 350 km na południe od Szanghaju, zbuduje dla PŻM 12 jednostek do przewozów masowych i będą one przekazywane armatorowi w odstępach około sześciotygodniowych.
Pozostałe sześć powstanie także w Chinach, w stoczni Yangzijiang. Będą to jeziorowce, a więc statki przystosowane do żeglugi po Wielkich Jeziorach USA i Kanady.
Kolejne zamówione jednostki będą nosić imiona "Szare Szeregi" i "Solidarność".
Państwowe przedsiębiorstwo PŻM jest największym polskim armatorem, posiadającym łącznie w grupie kapitałowej ponad 60 statków. Na ich pokładach pracuje około 2,5 tys. marynarzy.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii