• <
Nauta_top_1100x200

Ten symulator zwiększa bezpieczeństwo na morzu. Można go przetestować w Gdyni (wideo)

Patrycja Cybulska

06.06.2017 22:01 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Ten symulator zwiększa bezpieczeństwo na morzu. Można go przetestować w Gdyni (wideo)
Ten symulator zwiększa bezpieczeństwo na morzu. Można go przetestować w Gdyni (wideo) - GospodarkaMorska.pl

Szkoła Morska w Gdyni stawia na nowoczesne technologie. W pracującym tam symulatorze siłowni okrętowej zainstalowano ważną aktualizację. Teraz funkcjonalność systemu została rozszerzona m.in. o możliwość realizowania operacji związanych z obsługą rzeczywistego wyłącznika wysokonapięciowego. Dzięki temu symulator spełnia wymogi konwencji STCW w zakresie kursu wysokich napięć (High Voltage Curse).

– Symulator jest na tyle bezpiecznym urządzeniem treningowym, że można na nim ćwiczyć sytuacje, których normalnie nie moglibyśmy przetestować na morzu, np. te związane z walką z pożarami czy uszkodzeniami danych urządzeń – tłumaczy Rafał Pawletko z firmy Unitest.

Ostatnia aktualizacja symulatora obejmuje przede wszystkim dodanie nowej konsoli wyłącznika wysokonapięciowego firmy ABB oraz integrację z istniejącym oprogramowaniem siłowni.

Dodatkowo rozszerzono oprogramowanie symulatora o modele nowych siłowni opartych o najnowsze silniki firmy Wintertur G&D RT-Flex 50DF (ekologiczny silnik dwupaliwowy umożliwiające pracę na paliwie płynnym oraz na LNG), W-X72 oraz W-X82.

Nowością jest również nowy model siłowni statku. To chłodniowiec, czyli jednostka przystosowana do transportu ładunków chłodzonych.

Symulator siłowni okrętowej firmy Unitest oparty na technologii ekranów dotykowych jest zainstalowany w Szkole Morskiej w Gdyni od 2013 roku. W wersji sprzętowej odpowiada rzeczywistej siłowni okrętowej. Zastosowano w nim prezentację trójwymiarową pomieszczeń siłowni, umożliwiającą w sposób wirtualny, zbliżony do rzeczywistości, realizację zadań związanych z obsługą siłowni okrętowej, takich jak otwieranie/zamykanie zaworów, zmiana nastaw zadajników, przełączników itp.

W symulatorze zastosowano także nowoczesną technologię ekranów dotykowych umożliwiającą prezentację różnych typów siłowni. Oprogramowanie zapewnia symulację następujących typów siłowni okrętowych:

1. Siłownia z silnikiem wolnoobrotowym sterowanym elektronicznie – Low Speed Engine Room oparta na silniku głównym firmy Wintertur G&D typu W-X35.

2. Siłownia z silnikiem średnioobrotowym – Medium Speed Engine Room Simulator MED3D oparta na silniku firmy MAK.

3. Siłownia statku zaopatrzenia platform wiertniczych – Medium Speed Engine Room Simulator PSV3D oparta na silnikach Rolls-Royce (Bergen Diesel).

4. Siłownia typu diesel-electric – Diesel Electric Propulsion System Engine Room Simulator DE3D oparta na silnikach firmy Caterpillar.

– Stawiamy na symulatory. Jesteśmy teraz w stanie samodzielnie szkolić specjalistów, jeżeli chodzi o systemy wysokich napięć na statkach, które stają się powoli coraz bardziej popularne – mówi kpt. ż.w. Zbigniew Byczyński ze Szkoły Morskiej w Gdyni.

Szkoła Morska w Gdyni prowadzi wiele specjalistycznych kursów z użyciem nowoczesnych symulatorów. Jednym z najnowszych jest m.in. pierwsze w kraju szkolenie z zasad bezpiecznej ewakuacji w sytuacjach kryzysowych na symulatorze łodzi zrzutowych.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40950,00 $ tona 1,77% 25 lis
 Cynk 3431,00 $ tona 0,06% 25 lis
 Aluminium 2740,00 $ tona 1,56% 25 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.