Patrycja Cybulska
Szkoła Morska w Gdyni stawia na nowoczesne technologie. W pracującym tam symulatorze siłowni okrętowej zainstalowano ważną aktualizację. Teraz funkcjonalność systemu została rozszerzona m.in. o możliwość realizowania operacji związanych z obsługą rzeczywistego wyłącznika wysokonapięciowego. Dzięki temu symulator spełnia wymogi konwencji STCW w zakresie kursu wysokich napięć (High Voltage Curse).
– Symulator jest na tyle bezpiecznym urządzeniem treningowym, że można na nim ćwiczyć sytuacje, których normalnie nie moglibyśmy przetestować na morzu, np. te związane z walką z pożarami czy uszkodzeniami danych urządzeń – tłumaczy Rafał Pawletko z firmy Unitest.
Ostatnia aktualizacja symulatora obejmuje przede wszystkim dodanie nowej konsoli wyłącznika wysokonapięciowego firmy ABB oraz integrację z istniejącym oprogramowaniem siłowni.
Dodatkowo rozszerzono oprogramowanie symulatora o modele nowych siłowni opartych o najnowsze silniki firmy Wintertur G&D RT-Flex 50DF (ekologiczny silnik dwupaliwowy umożliwiające pracę na paliwie płynnym oraz na LNG), W-X72 oraz W-X82.
Nowością jest również nowy model siłowni statku. To chłodniowiec, czyli jednostka przystosowana do transportu ładunków chłodzonych.
Symulator siłowni okrętowej firmy Unitest oparty na technologii ekranów dotykowych jest zainstalowany w Szkole Morskiej w Gdyni od 2013 roku. W wersji sprzętowej odpowiada rzeczywistej siłowni okrętowej. Zastosowano w nim prezentację trójwymiarową pomieszczeń siłowni, umożliwiającą w sposób wirtualny, zbliżony do rzeczywistości, realizację zadań związanych z obsługą siłowni okrętowej, takich jak otwieranie/zamykanie zaworów, zmiana nastaw zadajników, przełączników itp.
W symulatorze zastosowano także nowoczesną technologię ekranów dotykowych umożliwiającą prezentację różnych typów siłowni. Oprogramowanie zapewnia symulację następujących typów siłowni okrętowych:
1. Siłownia z silnikiem wolnoobrotowym sterowanym elektronicznie – Low Speed Engine Room oparta na silniku głównym firmy Wintertur G&D typu W-X35.
2. Siłownia z silnikiem średnioobrotowym – Medium Speed Engine Room Simulator MED3D oparta na silniku firmy MAK.
3. Siłownia statku zaopatrzenia platform wiertniczych – Medium Speed Engine Room Simulator PSV3D oparta na silnikach Rolls-Royce (Bergen Diesel).
4. Siłownia typu diesel-electric – Diesel Electric Propulsion System Engine Room Simulator DE3D oparta na silnikach firmy Caterpillar.
– Stawiamy na symulatory. Jesteśmy teraz w stanie samodzielnie szkolić specjalistów, jeżeli chodzi o systemy wysokich napięć na statkach, które stają się powoli coraz bardziej popularne – mówi kpt. ż.w. Zbigniew Byczyński ze Szkoły Morskiej w Gdyni.
Szkoła Morska w Gdyni prowadzi wiele specjalistycznych kursów z użyciem nowoczesnych symulatorów. Jednym z najnowszych jest m.in. pierwsze w kraju szkolenie z zasad bezpiecznej ewakuacji w sytuacjach kryzysowych na symulatorze łodzi zrzutowych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii