• <
nauta_2024

Stumetrowa maszyna przypłynie w wakacje do Świnoujścia. Wydrąży tunel pod Świną

ew

02.01.2020 09:25 Źródło: własne/Radio Szczecin/PAP/PORR
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stumetrowa maszyna przypłynie w wakacje do Świnoujścia. Wydrąży tunel pod Świną

Partnerzy portalu

Stumetrowa maszyna przypłynie w wakacje do Świnoujścia. Wydrąży tunel pod Świną - GospodarkaMorska.pl

W Chinach dobiega końca budowa największej w Polsce maszyny TBM. Jak poinformował na antenie Radia Szczecin Mariusz Rabenda z Urzędu Miasta Świnoujście, urządzenie ma przypłynąć do kraju już w wakacje.

Maszyna TBM będzie ważyła 2 740 t, jej długość to 101 m, średnica wewnętrzna (szerokość tarczy) 12 m, a średnica zewnętrzna 13,46 m.

"Wiosną tego roku w Chinach zostanie zmontowana po to, żeby wykonawca wiedział jak ona wygląda, czy działa. Potem ją zdemontuje, załaduje na statki, będzie przez kilka miesięcy spływała do Świnoujścia. Potem trzeba będzie ją znowu tutaj zmontować, a jest to wielka maszyna, ponad 100-metrowa, kolos wielki jak pociąg" - powiedział na łamach Radia Szczecin Mariusz Rabenda.

Maszynę buduje China Railway Engineering Group Co. Ltd. Montaż maszyny w komorze startowej na Uznamie zajmie 2-3 miesięcy.

Zakończenie budowy tunelu wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie planowane jest wrzesień 2022 roku.

Konsorcjum PORR zostało wybrane na wykonawcę kontraktu po tym, jak na początku sierpnia ubiegłego roku włoska firma Astaldi poinformowała, że nie podpisze umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu pomiędzy wyspami. Tłumaczyła to m.in. upływem prawie dwóch lat od przedstawienia oferty do rozpoczęcia robót i dużym ryzykiem „wydłużania się procedur rozliczania robót dodatkowych”.

Najważniejszą częścią projektu ma być tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to ok. 913 mln zł, a dofinansowania unijnego – 776 mln zł. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Wartość kontraktu na zaprojektowanie i budowę wynosi ponad 793 mln zł, a koszt inżyniera kontraktu to ponad 21 mln zł.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości po 3,5 metra, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.

Tunel ma być rozwiązaniem komunikacyjnych problemów miasta. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.

Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane: Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi; żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.

 

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.