PMK
Według informacji jednego z analityków komercyjnego centrum analitycznego związanego z tygodnikiem "Polityka", Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni może niedługo zostać zlicytowana. Potwierdził to Rafał Terlecki, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Gdańsku, i dodał, że trwa wycena majątku zakładu. Z kolei Inspektorat Uzbrojenia złożył wniosek u unieważnienie przetargu na okręt Miecznik i Czapla.
Przetarg miałby być rozpisany jeszcze w tym miesiącu. Marek Świerczyński, starszy analityk ds. bezpieczeństwa z Polityka Insight, twierdzi również, że Inspektorat Uzbrojenia odwołał przetarg na okręty typów "Czapla" i "Miecznik". Oznacza to, że prawdopodobnie trzeba będzie także znaleźć wykonawcę, który dokończy budowę patrolowca Ślązak.
Nie wiadomo w czyje ręce trafi teraz SMW. Początkowo rząd planował, aby stocznia stała się częścią państwowej spółki MARS TFI lub Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Inn źródła donoszą, że Stocznia Marynarki Wojennej ma zostać sprzedana dużemu partnerowi zagranicznemu. Sprawa powinna rozwiązać się w tym miesiącu.
W ramach programów Miecznik i Czapla wybudowanych miało zostać sześć okrętów: trzy patrolowe z funkcją zwalczania min oraz trzy obrony wybrzeża. W połowie 2015 roku Inspektorat Uzbrojenia MON podjął decyzję, że główną rolę odgrywać będzie Polska Grupa Zbrojeniowa oraz Stocznia Marynarki Wojennej. Konsorcjum SMW i Polska Grupa Zbrojeniowa wybrało wstępnie czterech strategicznych partnerów. Jeszcze przed otrzymaniem wstępnych ofert od holenderskiego Damen, francuskiego DCNS i hiszpańskiej Navantii zadecydowano o wyborze niemieckiej firmy TKMS. Jak widać nic z tego nie wyszło.
Do przejęcia miało przejść już rok temu. Negocjacje w sprawie przejęcia udziałów w Stoczni Marynarki Wojennej (SMW) przez Polską Grupę Zbrojeniową (PGZ) miały być na finałowym etapie – mówił we wrześniu 2015 roku Wojciech Dąbrowski, ówczesny szef PGZ.
Przypomnijmy, że upadłość likwidacyjna Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni została ogłoszona przez Sąd Gospodarczy w kwietniu 2011 roku (od 2009 roku znajdowała się w procesie upadłości układowej). Od tego czasu sytuacja w stoczni uległa znacznej poprawie m.in. dzięki przeprowadzonym działaniom restrukturyzacyjnym w obszarze majątku, organizacji i zatrudnienia, a także realizowanym kontraktom głównie na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii