• <
nauta_2024

SPP musiał odesłać statek do konkurencji, Kapitanat Portu zakazuje cumowania

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki SPP musiał odesłać statek do konkurencji, Kapitanat Portu zakazuje cumowania

Partnerzy portalu

SPP musiał odesłać statek do konkurencji, Kapitanat Portu zakazuje cumowania - GospodarkaMorska.pl

Statek, który przypłynął zabrać konstrukcje stalowe wyprodukowane na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej nie dostał zgody na cumowanie przy nabrzeżu barkowym. Szczeciński Park Przemysłowy, który zarządza tymi działkami poinformował, że musiał odesłać armatora do konkurencji. Cumowania zakazał Kapitanat Portu.

Powód to brak decyzji administracyjnych. Chodzi o dwie działki, które powstały w czasach Stoczni Porta Holding. Wówczas grunty miały inne przeznaczenie.

Szczeciński Park Przemysłowy, który na tym nabrzeżu załadowuje duże konstrukcje na statki, wystąpił w lipcu ubiegłego roku o uzupełnienie dokumentów. Okazało się, że SPP nie może zabiegać o taką zmianę, bo nie jest właścicielem tych działek. W związku z tym Silesia (właściciel terenów po stoczni) stara się w Ministerstwie Skarbu Państwa o nadanie własności.

Wcześniej, mimo że sprawa przeznaczenia i własności działek była nieuregulowana, Kapitanat Portu wydawał zgody na cumowanie tak dużych statków. Teraz urzędnicy postąpili inaczej.

Decyzji nie rozumie Grzegorz Huszcz, prezes Szczecińskiego Parku Przemysłowego. - Mamy ekspertyzę, która pozwala statkom cumować w tym miejscu - mówi. - To orzeczenie techniczne dotyczące jednostek o długości do 85 metrów.

Andrzej Podlasiński, który pływał na dużych statkach jako kapitan Żeglugi Wielkiej także jest zdziwiony, że wcześniej była zgoda na cumowanie statków, a teraz jej nie ma.

- Nabrzeże było zawsze eksploatowane, jak jeszcze była Porta Holding, później Stocznia Szczecińska Nowa. Nikt na to nie zwracał uwagi. Nagle okazało się, że nabrzeże się nie nadaje, nie ma warunków do cumowania - mówi Podlasiński.

Urząd Morski w Szczecinie, pod który podlega Kapitanat Portu tłumaczy, że ostatni cumujący tam statek nie korzystał z nabrzeża i śluzy, cumował w odległości około pięciu metrów od nabrzeża.

Wielkie konstrukcje stalowe muszą teraz zostać przewiezione na inne nabrzeże, co znacznie podwyższy koszt ich produkcji. Niedawno na nabrzeżu barkowym ładowano przęsła Mostu Brdowskiego.

Poniżej treść uzasadnienia wydanego przez Urząd Morski w Szczecinie:

Kapitanat Portu w Szczecinie nie wyraził zgody na cumowanie tego statku przy nabrzeżu barkowym, ponieważ nabrzeże to nie jest przystosowane do przyjęcia statków o długości 80 m, a ewentualne wykorzystanie śluzy pochylni „Wulkan” jako nabrzeża jest uzależnione od pozytywnej ekspertyzy hydrotechnicznej i decyzji Wojewody Zachodniopomorskiego zmieniającej sposób użytkowania nabrzeża.

Kapitanat wyrażał wcześniej zgodę na cumowanie tam statków - ostatni cumujący tam statek nie korzystał jednak z nabrzeża i śluzy, cumując w
odległości ok. 5 m od nabrzeża, co było możliwe dzięki wykorzystaniu  dokładnego systemu pozycjonowania (z dokładnością do 10 cm) i wystarczającej do utrzymania pozycji mocy urządzeń napędowych i sterowych statku.

Właściciel nabrzeża był informowany kilkanaście miesięcy temu o tym, że powinien wystąpić do Wojewody Zachodniopomorskiego o zmianę sposobu
użytkowania nabrzeża z wykorzystaniem śluzy. Decyzję taką Wojewoda wydaje w oparciu o przepisy Prawa budowlanego. Potrzebna jest ekspertyza techniczna, która określi, jakie obciążenia może przenosić nabrzeże, a także śluza, która byłaby wykorzystywana do cumowania. Bez tego nie wiemy, czy cumowanie tam byłoby bezpieczne.

Pytanie „Dlaczego procedury administracyjne w sprawie zmiany użytkowania nabrzeża trwają tak długo?” proszę zadać organowi, który te procedury przeprowadza, czyli ZUW. W Kapitanacie Portu sprawy związane z ruchem statków są załatwiane na bieżąco. Decyzje Kapitana Portu opierają się na przepisach prawa, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa jednostek cumujących i poruszających się po naszych akwenach.

Cumowanie tego konkretnego statku przy śluzie pochylni „Wulkan” w opinii Kapitana Portu w Szczecinie nie spełnia w tej chwili standardów bezpieczeństwa. Do każdego przypadku podchodzimy jednakm indywidualnie i, tak, jak napisałam, inny statek mógł tam cumować w
bezpieczny sposób, ponieważ miał urządzenia, które na to pozwalały.

etmal_790x120_gif_2020
Źródło:
radioszczecin.pl

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.