Aleksander Olszak/pomorskie.eu
Co Pomorze może zaoferować partnerom z Europy, aby na Bałtyku powstawały wiatrowe elektrownie? Na te pytania szukali odpowiedzi uczestnicy warsztatów Smart Blue Regions w gdańskiej Sali BHP Stoczni Gdańskiej. Warsztaty zostały zorganizowane przez Stowarzyszenie Pomorskie w Unii, Instytut Morski oraz GSG Towers.
Spotkanie ekspertów
Do stoczniowej Sali BHP przyjechali przedstawiciele środowisk naukowych oraz firm związanych z gospodarką morską. – Chcemy, aby te warsztaty ułatwiły międzynarodową współpracę. Dlatego oprócz ekspertów zapraszamy do udziału praktyków zajmujących się rozwijaniem morskiej energetyki wiatrowej – wyjaśnia Magda Leszczyńska-Rzucidło, ze Stowarzyszenia Pomorskie w Unii Europejskiej. – Obecnie jesteśmy na etapie dyskusji teoretycznych, ale mam nadzieję, że uda nam się przejść do etapu praktycznego, w którym dyskutować będziemy już o konkretnych projektach – dodaje.
Co Pomorze może zaoferować?
Na polskich wodach Bałtyku nie ma obecnie żadnych elektrowni wiatrowych. Czy Pomorze może być pionierem w tej dziedzinie w Polsce? – Wykorzystując tak zwane Inteligentne Specjalizacje Pomorza na pewno możemy być ważnym ogniwem współpracy. W projekcie uczestniczą liczne pomorskie firmy, takie jak np. GSG Towers, czyli współorganizator warsztatów – informuje Magda Leszczyńska-Rzucidło. Projekt jest oparty głównie o pierwszy obszar ISP czyli technologie offshore, które mają doprowadzić do powstania nowych rynków aktywności gospodarczej.
Smart Blue Regions
Warsztaty zostały zorganizowane w ramach projekty Smart Blue Regions. Jest to inicjatywa Unii Europejskiej związana z tak zwanym niebieskim wzrostem. Ta długoletnia strategia ma na celu wspieranie zrównoważonego wzrostu w całym sektorze gospodarki morskiej. Projekt Smart Blue Regions jest realizowany na obszarze całego Morza Bałtyckiego. Liderem projektu jest region Szlezwik-Holsztyn, a udział w nim biorą: województwo pomorskie, Skania, region Rygi, Ida-Viru w Estonii i Południowo-Zachodnia Finlandia. Dzięki współpracy w ramach Smart Blue Regions regiony bałtyckie mają szansę na podniesienie swojej konkurencyjności w gospodarce morskiej. To także ważna międzynarodowa platforma współpracy i wymiany doświadczeń. Projekt realizowany będzie do 2019 roku, a jego łączna wartosć to ponad 1,8 mln euro.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii