• <
nauta_2024

Raport: W tym roku zezłomowano już 346 statków. Większość z nich to masowce

27.05.2015 18:34 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Raport: W tym roku zezłomowano już 346 statków. Większość z nich to masowce

Partnerzy portalu

Raport: W tym roku zezłomowano już 346 statków. Większość z nich to masowce - GospodarkaMorska.pl

W pierwszych czterech miesiącach zezłomowano już 346 statków o łącznym tonażu 10,8 mln ton. To o 43 proc. więcej niż w zeszłym roku w tym samym okresie. Większość jednostek pochodziła z Azji i Europy (88 proc.).

- Większość złomowanych statków (74 proc.) to masowce, w szczególności capesizy (ponad 50 jednostek). To efekt niskich stawek frachtowym i zbyt dużej liczny tych jednostek – czytam w raporcie agencji Clarkson Reasearch.

W obecnym roku znacząco wzrosło także złomowanie panamaxów, choć nie tak spektakularnie jak w przypadku masowców capesize. Przez pierwsze cztery miesiące światowa flota panamaxów zmniejszyła się o 2,6 mln ton tonażu (4,8 mln ton w całym zeszłym roku).

Więcej złomuje się masowców handymax i handysize. Flota tych pierwszych jednostek uszczupliła się o 1 mln ton tonażu - 34 proc. więcej niż w tym samym okresie w roku 2014. W przypadku handysize ten wynik wyniósł 2,2 mln ton (79 proc. więcej niż w 2014 roku).

- Nasilenie się złomowania masowców to długo oczekiwane zjawisko na rynku. Biorąc pod uwagę ten trend, w tym roku światowa flota masowców może się zmniejszyć o 0,8 proc. To dużo, biorąc pod uwagę, że przez ostatnie lata liczba jednostek cały czas rosła – mówi Peter Sand z BIMCO

Jednym z najpopularniejszych miejsc do złomowania statków wciąż pozostały Indie, straciły jednak pozycję lidera na rzecz Bangladeszu. W tym kraju bowiem zniszczono w tym roku aż 30 proc. wszystkich jednostek (3,2 mln ton). W Indiach w tym czasie zezłomowano tylko 1,9 mln ton.

- Powodem utraty pozycji lidera przez Indie jest słaby rynek stali oraz wojna walutowa. Bangladesz najwięcej skorzystała na złej sytuacji masowców, które stanowią aż 88 proc. wszystkich zezłomowanych tam jednostek – wynika z raportu.

Państwa azjatyckie wyprzedziły już Europę pod względem liczby zniszczonych jednostek. Tylko w zeszłym roku zezłomowano tam 11,7 mln ton, o 4,1 mln ton więcej niż w europejskich krajach. W tym roku ta liczba może się jeszcze zwiększyć, gdyż już zezłomowano tam 4,8 mln ton (w Europie 4 mln ton).

- Niszczenie statków przez chińskich armatorów to efekt dotacji rządowych wspierających ten proceder. W efekcie w Chinach sprzedano na złom już 2,2 mln ton. Relatywnie dużo, bo aż 0,9 mln ton, zezłomowano tonażu w Korei Południowej. To aż 5 proc. ich całkowitej floty– czytamy w raporcie.

W Europie prym w złomowaniu wiodą za to Grecy - 2,2 mln ton, aż 54 proc. wszystkich złomowań na Starym Kontynencie. W tym czasie Niemcy i Norwedzy sprzedali na złom po 400 tys. ton.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.