mk
Średni wzrost popytu na ropę na świecie do 2022 r. wyniesie 1,2 proc. rocznie - podała w poniedziałkowym raporcie Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA). Agencja spodziewa się wzrostu inwestycji w naftowym sektorze wydobywczym.
Popyt na ropę na świecie w 2022 r. wzrośnie do 104 mln baryłek dziennie (b/d), przekraczając granicę 100 mln b/d w 2019 r.
W ocenie IEA, za całość wzrostu światowego zapotrzebowania na ropę do 2022 r. odpowiadać będą kraje spoza OECD.
W 2022 r. popyt na produkty ropopochodne wzrośnie do 103,8 mln baryłek dziennie z 96,6 mld b/d w 2016 r. - ocenia IEA.
Agencja wylicza, iż popyt na benzynę w Stanach Zjednoczonych osiągnie szczyt w 2017 r. i wyniesie 9,3 mln b/d, a do 2022 r. spadnie do 8,8 mln b/d - głównie z powodu wyższej wydajności silników.
IEA zauważa, iż w 2017 r. pojawią się oznaki niewielkiego wzrostu w poziomie inwestycji w sektorze wydobycia ropy naftowej, po dwóch latach dużych spadków do 433 mld USD rocznie w 2016 r.
Najwięcej, zdaniem IEA, na inwestycje wydadzą Amerykanie. Możliwości wydobycia ropy z łupków w USA mają wzrosnąć o 1,6 mln b/d do 2022 r. Poprzednio IEA prognozowała wzrost o 1,3 mln b/d.
Z kolei kraje zrzeszone w OPEC zwiększą swoje możliwości produkcyjne niemal dwukrotnie więcej niż poprzednio szacowała IEA - o do niemal 2 mln b/d, a za jedną trzecią tej liczby odpowiadać ma przyrost mocy produkcyjnych Iraku. Dla tego kraju IEA prognozuje 14-proc. wzrost możliwości wydobywczych do 2022 r., do 5,4 mln b/d.
Kraje spoza OPEC zwiększą wydobycie do 2022 r. o 3,3 mln b/d - prognozuje agencja. W samym 2018 r. wydobycie dla tej grupy producentów ma wzrosnąć o 1,3 mln b/d.
W horyzoncie prognostycznym IEA, Rosja będzie wydobywać przeciętnie 11,3 mln baryłek dziennie, w okolicach rekordowych poziomów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii