pc
Wzajemne wsparcie dla realizowanych bądź rozważanych inwestycji m.in. infrastrukturalnych dotyczących Orlen Lietuva - zakłada porozumienie podpisane we wtorek w Wilnie przez prezesa PKN Orlen Daniela Obajtka z przedstawicielami litewskiego rządu.
Podczas wtorkowego pobytu w Wilnie Obajtek spotkał się premierem Litwy Sauliusem Skvernelisem, z którym rozmawiał o kwestiach strategicznych z punktu widzenia litewskiego rządu oraz PKN Orlen. Natomiast z ministrem energetyki Zygimantasem Vaiciunasem oraz ministrem komunikacji Litwy Rokasem Masiulisem szef Orlenu podpisał deklarację o wzajemnym zrozumieniu i współpracy w zakresie bezpieczeństwa energetycznego kraju.
W ramach podpisanej deklaracji potwierdzone zostały długofalowe zadania i kierunki rozwoju litewskiej spółki Orlenu - Orlen Lietuva. Dotyczą one wzajemnego wsparcia dla realizowanych bądź rozważanych inwestycji infrastrukturalnych po obu stronach oraz konstruktywnego podejścia i zrozumienia w kwestiach związanych z logistyką surowcową czy uwarunkowaniami regulacyjnymi na Litwie.
Deklarację wsparcia ze strony litewskiej otrzymały m.in. rozważane plany inwestycyjne Orlen Lietuva dotyczące przerobu ropy naftowej w rafinerii w Możejkach, w związku z z dostosowaniem do zaostrzających się norm środowiskowych.
W porozumieniu potwierdzone zostało także rozpoczęcie odbudowy linii kolejowej do Renge na Łotwie.
Jednocześnie – jak wskazał Orlen - strona litewska zadeklarowała możliwość poprawy konkurencyjności warunków transportu kolejowego.
„To memorandum jest dla nas bardzo istotne, pozwala nam przemyśleć pewien kierunek działania, pozwala zabezpieczyć interesy PKN Orlen oraz państwa litewskiego” – mówił Obajtek podczas wspólnej konferencji prasowej z premierem Skvernelisem.
„Poważnie zastanawiamy się, poważnie przyglądamy się i myślimy poważnie o procesie inwestycyjnym w modernizację. Ta inwestycja zapewniłaby bezpieczeństwo zarówno PKN Orlen, jak i bezpieczeństwo energetyczne państwa litewskiego” – dodał szef Orlenu.
Dziękował też za otwarcie „możliwości negocjacyjnej” ws. kolei i realizacji budowy torów do Renge.
Obajtek, zwracając się do szefa litewskiego rządu prosił też o analizę budowy rurociągu do litewskiego naftoportu nad Morzem Bałtyckim.
„Dołożymy wszelkich starań, aby zarówno interesy PKN Orlen jak i interesy państwa litewskiego współdziałały z sobą” – podkreślił Obajtek.
„Deklaracja ta przyjmuje dalsze kierunki współpracy między rządem litewskim a spółką Orlen, a także możliwości modernizacji rafinerii w Możejkach w celu utrzymania jej konkurencyjności na rynkach światowych” – mówił litewski premier.
Podkreślał też znaczenie spółki Orlen, wskazując, że wzmacnia ona bezpieczeństwo energetyczne nie tylko Litwy, ale całego regionu. „Spółka Orlen Lietuva jest jednym z najważniejszych inwestorów na Litwie (…) pomyślna działalność spółki ma strategiczne znaczenie dla Litwy. Jest to spółka, której działalność nie tylko umacnia bezpieczeństwo Litwy, ale też bezpieczeństwo energetyczne całego regionu” – mówił premier.
Skvernelis wyrażał też zadowolenie z coraz „intensywniejszego dialogu” z polskim rządem.
Podpisane we wtorek ustalenia pomiędzy władzami Litwy i szefem Orlenu objęły także bieżące prace modernizacyjne, w tym w logistykę firmy. Strony uzgodniły także gotowość do współpracy w realizacji projektów transportu produktów ropopochodnych. Z kolei w odniesieniu do kwestii podatkowych strona litewska zapowiedziała otwartość i horyzontalne podejście do wniosków Orlen Lietuva.
PKN Orlen jest największym podmiotem branży rafineryjno-petrochemicznej w Polsce i jednym z największych tego typu w Europie.
PKN Orlen kupił za 1,49 mld dol. w 2006 r. od Jukosu 53,7 proc. akcji litewskiej spółki Mażeikiu Nafta zarządzającej rafinerią w Możejkach, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył 30,66 proc. za ponad 852 mln dol. Po sfinalizowaniu sześć lat temu z rządem Litwy umowy kupna pozostałych 10 proc. udziałów i przeprowadzonym wykupie od drobnych inwestorów, płocki koncern ma obecnie 100 proc. akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 r. zmieniła nazwę na Orlen Lietuva.
W 2006 r. rosyjski Transnieft zawiesił dostawy ropy naftowej do Orlen Lietuva, tłumacząc to awarią rurociągu Przyjaźń-Północ. W związku z tym surowiec do Orlen Lietuva dostarczany jest przede wszystkim tankowcami przez terminal morski w Butyndze, a także w części droga lądową - koleją.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii