• <
nauta_2024

Pierwszy elektryczny kuter w końcowej fazie budowy

28.08.2015 14:08 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Pierwszy elektryczny kuter w końcowej fazie budowy

Partnerzy portalu

Pierwszy elektryczny kuter w końcowej fazie budowy - GospodarkaMorska.pl

Pierwszy na świecie statek rybacki o napędzie elektrycznym Selfa Elmax 1099 bliski powstania. W tym tygodniu wybrano dostawcę baterii – będzie nim firma Corvus Energy.

- Od początku chcieliśmy wyposażyć naszą jednostkę w baterie Corvus. Ich unikatowa budowa spełnia nasze wymogi i pozwoli kutrowi pracować cały dzień na morzu – przekonuje Erik Ianssen, prezes Selfa Arctic AS, projektanta statku.

Jednostka otrzyma nazwę Karoline. Konstrukcja kutra rozpoczęła się już zeszłej jesieni, dotąd nie było jednak chętnych na kupno przełomowego statku. Dopiero w lipcu po unikatowy statek zgłosił się norweski armator Øra AS.

Selfa Elmax 1099 będzie wyposażony w komplet generatorów o mocy 195 kW każdy, które będą zasilały napęd elektryczny statku. Pozwoli to poławiać ryby bez emisji szkodliwych dla środowiska substancji. Nowoczesne rozwiązanie spowoduje także spadek zużycia paliwa o 60-70 proc oraz obniżenie hałasu oraz wibracji wytwarzanych przez jednostkę. Selfa Elmax będzie także wyposażony w pokładowy generator, więc jego zasięg będzie nieograniczony. Czas ładowania generatora w porcie wynosi od 6 do 8 godzin.

Statek wraz z napędem został zaprojektowany przez firmę Selfa Arctic AS do spółki z koncernem Siemens. Celem obu przedsiębiorstw było zlikwidowanie emisji CO2 w czasie pracy jednostki niezwiązanej z podróżą. Budowa Selfa Elmax 1099 była finansowana przez norweski rząd, a sam statek będzie oficjalnie zaprezentowany w sierpniu przez premiera tego kraju – Erna Solberga. Miesiąc później jednostka ma trafić prosto do armatora  Øra AS.

Podobne rozwiązanie zainstalowano na promie Ampere, zbudowanym w gdańskiej stoczni Aluship, który w w tym roku już rozpoczął swoją pracę. Ampere zyskał etykietę pierwszego w pełni napędzanego bateriami promu samochodowego na świecie. Prom kursuje w barwach norweskiego armatora Norled, może zabrać na pokład 360 pasażerów oraz 120 pojazdów. Elektryczna jednostka rozwija prędkość ok. 12 węzłów.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.