Pierwszy na świecie statek rybacki o napędzie elektrycznym Selfa Elmax 1099 bliski powstania. W tym tygodniu wybrano dostawcę baterii – będzie nim firma Corvus Energy.
- Od początku chcieliśmy wyposażyć naszą jednostkę w baterie Corvus. Ich unikatowa budowa spełnia nasze wymogi i pozwoli kutrowi pracować cały dzień na morzu – przekonuje Erik Ianssen, prezes Selfa Arctic AS, projektanta statku.
Jednostka otrzyma nazwę Karoline. Konstrukcja kutra rozpoczęła się już zeszłej jesieni, dotąd nie było jednak chętnych na kupno przełomowego statku. Dopiero w lipcu po unikatowy statek zgłosił się norweski armator Øra AS.
Selfa Elmax 1099 będzie wyposażony w komplet generatorów o mocy 195 kW każdy, które będą zasilały napęd elektryczny statku. Pozwoli to poławiać ryby bez emisji szkodliwych dla środowiska substancji. Nowoczesne rozwiązanie spowoduje także spadek zużycia paliwa o 60-70 proc oraz obniżenie hałasu oraz wibracji wytwarzanych przez jednostkę. Selfa Elmax będzie także wyposażony w pokładowy generator, więc jego zasięg będzie nieograniczony. Czas ładowania generatora w porcie wynosi od 6 do 8 godzin.
Statek wraz z napędem został zaprojektowany przez firmę Selfa Arctic AS do spółki z koncernem Siemens. Celem obu przedsiębiorstw było zlikwidowanie emisji CO2 w czasie pracy jednostki niezwiązanej z podróżą. Budowa Selfa Elmax 1099 była finansowana przez norweski rząd, a sam statek będzie oficjalnie zaprezentowany w sierpniu przez premiera tego kraju – Erna Solberga. Miesiąc później jednostka ma trafić prosto do armatora Øra AS.
Podobne rozwiązanie zainstalowano na promie Ampere, zbudowanym w gdańskiej stoczni Aluship, który w w tym roku już rozpoczął swoją pracę. Ampere zyskał etykietę pierwszego w pełni napędzanego bateriami promu samochodowego na świecie. Prom kursuje w barwach norweskiego armatora Norled, może zabrać na pokład 360 pasażerów oraz 120 pojazdów. Elektryczna jednostka rozwija prędkość ok. 12 węzłów.
Statek nazwany imieniem matki Bezosa idzie na złom
Nowy silnik morski C32B od CAT
Stocznia w Helsinkach chce zbudować dla Rosji gigantyczny lodołamacz
Fairplay Towage Group zamawia dwa nowe holowniki Damena
Rekordowe zamówienia zbiornikowców LNG, rekordowe ceny. PGNiG wchodzi na rynek z portfelem na 8 zbiornikowców
Bloomberg: Rosjanie sprowadzali swoje uzbrojenie z Syrii objętym sankcjami statkiem handlowym