Partner Stocznia z Polic zbudowała statek do obsługi farm wiatrowych. Częściowo wyposażona jednostka - Acta Orion została w środę przekazana holenderskiej stoczni CIG Shipbuiling gdzie zostaną przeprowadzone ostatnie prace wyposażeniowe przed oddaniem statku właścicielowi – Acta Marine.
- Holendrzy wybrali nas jako partnerów z dwóch powodów. Jesteśmy bardzo dobrzy w takich konstrukcjach, a dodatkowo nasze ceny są sporo niższe niż te w Holandii. Wykończenie jednostki należy jednak do nich – powiedział Piotr Żabiński z Partner Stoczni.
W polskiej stoczni odbyła się budowa kadłuba oraz jego częściowe wyposażenie. Zainstalowano między innymi pędniki azymutalne firmy Veth. Wykonano także prace malarskie, rurarskie, ułożono część okablowania i paneli podłogowych. Partner Stocznia miało początkowo umieścić więcej wyposażenia, ale okazało się to niemożliwe z powodu opóźnień w dostarczeniu potrzebnych elementów przez producenta spoza Polski.
Po ukończeniu w holenderskiej stoczni, jednostka o długości 108 m i szerokości 16 metrów będzie wyposażona w nowoczesny system dynamicznego pozycjonowania (DP2). Ma na niej pracować 75 osób. Na statku zainstalowane będą także dwie mini przystanie dla łodzi służących do transportu załogi oraz pomost wysięgnikowy, który ma umożliwić bezpieczny transport między jednostką a farmą wiatrową. Acta Orion ma być także przystosowany do pływania w trudnych warunkach pogodowych. Będzie to największy statek we flocie Acta Marine. Acta Orion po ukończeniu ma posłużyć operatorowi Van Oord do budowy nowej farmy wiatrowej (600 MW) na holenderskich wodach Morza Północnego.
Podstawowe parametry Acta Orion:
długość: 108,00 m
szerokość: 16,00 m
zanurzenie: 5,50 m
napęd główny: spalinowo-elektryczny
pędniki główne na rufie: azymutalne, po 1500 kW każdy (łącznie dwa)
rodzaj paliwa: MGO
pomieszczenia załogi: 45 kabin jednoosobowych, 15 dwuosobowych, 5 biur, audytorium, mesa, salon, palarnia, sala gimnastyczna, sauna, szpital
Damen Maaskant oferuje przyszłościowe rozwiązanie dla rybaków w postaci trawlera 2607
Maersk prezentuje projekt pierwszego kontenerowca napędzanego zielonym metanolem
Flint Systems opracowuje symulator spawania w VR dla PSSE
Modułowy system uszczelniający Roxtec
Znów rekord. Największy kontenerowiec wchodzi do służby we wtorek
Branża okrętowa poszukuje specjalistów. Saab rektrutuje ekspertów w zakresie budowy okrętów podwodnych