sons
Wicepremier i minister rozwoju Polski Jadwiga Emilewicz oraz ministrowie Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Belgii, Luksemburga i Słowacji wysłali wspólny list do komisarza UE ds. handlu Phila Hogana z apelem o ochronę unijnego rynku stali.
W liście, do którego dotarła PAP, ministrowie zwracają uwagę, że pandemia Covid-19 doprowadziła do bezprecedensowego spowolnienia gospodarczego w Europie, co ma negatywny wpływ na przemysł stalowy w UE.
Wskazują, że malejący popyt na stal doprowadziła do znacznego ograniczenia wykorzystania mocy produkcyjnych i zamknięcia kilku zakładów produkcyjnych w Europie. W efekcie przemysł jest narażony na "agresywne działania" krajów spoza UE eksportujących produkty stalowe. Dlatego - ich zdaniem - konieczne jest przyjęcie odpowiednich środków w celu ochrony przemysłu w UE.
W 2018 r. Unia nałożyła kontyngenty na import stali. Zakładają one, że powyżej określonych ilości import ten jest obłożony cłami.
Przedstawiciele rządów ośmiu krajów unijnych piszą w liście, że w pełni popierają obowiązujące w UE środki ochronne. Wskazują jednak, że w obecnej sytuacji trzeba zrobić więcej.
Komisja Europejska przygotowała projekt rozporządzenia wykonawczego, który zawiera kilka propozycji usprawnienia zarządzania kontyngentami. Te propozycje - jak oceniają kraje w liście - zmierzają we właściwym kierunku, przykładowo przyjęcie kwartalnego zarządzania wszystkimi kontyngentami dla poszczególnych krajów. KE zaproponowała też, że niewykorzystany kontyngent w danym kwartale zostanie przeniesiony na następny kwartał.
Osiem krajów chce jednak zaostrzenia projektu Komisji.
W liście proponują m.in. wprowadzenie kwot krajowych dla wszystkich kategorii produktów stalowych oraz w związku ze zmniejszającym się popytem wprowadzenie mechanizmu przeniesienia niewykorzystanych kwot z trzech pierwszych kwartałów bieżącego roku na ostatni kwartał obowiązywania środków ochronnych, czyli na drugi kwartał 2021 roku.
Polska wicepremier i ministrowie pozostałych siedmiu krajów podkreślają, że taka decyzja ochroniłaby rynek stali w UE trakcie kryzysu i byłaby zgodna z regułami Światowej Organizacji Handlu.
"Obecna sytuacja wymaga od Komisji rozważenia wykorzystania wszystkich dostępnych instrumentów w celu zapewnienia przyszłości przemysłu stalowego. Ponadto musimy już teraz zastanowić się, jak chronić przemysł stalowy po wygaśnięciu środków ochronnych w czerwcu 2021 r." - podsumowują w liście.
KE może podjąć decyzję w tej sprawie już w piątek.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii