Patrycja Cybulska
Kolejne próby morskie ORP „Kormoran”. Testy tego nowoczesnego niszczyciela już po raz czwarty rozpoczęły się na Zatoce Gdańskiej. Ich celem jest przetestowanie okrętu w różnych warunkach i dla różnych scenariuszy operacyjnych.
– Tym razem sprawdzamy systemy łączności, nawigację okrętu i jego system napędowy – mówi Bartłomiej Pomierski, dyrektor ds. projektów specjalnych Remontowa Shipbuilding.
Próby morskie rozpoczęły się tuż po 8:00. Okręt Martwą Wisłą wypłynął na wody Zatoki Gdańskiej. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.
Polskie pomysły
Najważniejsze z punktu widzenia realizowanych przez okręt zadań bojowych systemy opracowali polscy inżynierowie. To: system minimalizacji i monitorowania sygnatur okrętowych, system wspomagania dowodzenia, ładunki do niszczenia min oraz stacja hydrolokacyjna. Odpowiedzialny za ich dostawę jest gdyński Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej.
Kolejne próby morskie ORP „Kormoran” odbędą się za miesiąc. Wtedy specjaliści mają sprawdzić współpracę niszczyciela z innymi okrętami. Poprzednio testowano m.in. system dowodzenia i kierowania środkami walki oraz zwrotność.
Umowa na budowę nowoczesnego niszczyciela min została podpisana we wrześniu 2013 roku pomiędzy konsorcjum, w którego skład wchodzą Stocznia Remontowa Shipbuilding, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz Stocznia Marynarki Wojennej, a Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej. Kontrakt obejmuje dostawę okrętu w czwartym kwartale 2016 roku oraz w późniejszym okresie – kolejnych dwóch jednostek seryjnych.
ORP "Kormoran" ma działać na Bałtyku, Morzu Północnym i innych akwenach podczas misji sojuszniczych. Zapewnienie optymalnej i efektywnej realizacji głównych zadań z wykorzystaniem ww. podsystemów i środków walki, jak również podsystemów łączności, nawigacji i środków obserwacji technicznej oraz obrony biernej, zabezpieczy polski System Dowodzenia i Kierowania Środkami Walki.
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej