Dziś (21.06) odbyło się wspólne posiedzenie sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Komisji Finansów Publicznych. Tematem spotkania było rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Z ramienia MGMiŻŚ w spotkaniu uczestniczył Paweł Brzezicki, podsekretarz stanu i Dorota Arciszewska-Mielewczyk, przewodnicząca Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Ministerstwo Finansów reprezentowała Grażyna Dobrzyńska, naczelnik z Departamentu Podatku od Towarów i Usług oraz Jacek Sasin, przewodniczący Komisji Finansów Publicznych.
- Przypomnijmy, 8 czerwca w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy, której celem jest rewitalizacja przemysłu stoczniowego w Polsce. Obecnie projekt został skierowany do komisji w celu rozpatrzenia – mówi Dorota Arciszewska-Mielewczyk.
- Projekt zawiera konkretne rozwiązania w obszarze podatków VAT, CIT, zgodne z prawem krajowym i unijnym. Mają one wzmocnić kapitałowo stocznie budujące kompletne statki, zaktywizować kooperantów, pobudzić cały sektor okrętowy, który ma stanowić trzon polskiej gospodarki morskiej – przypomina Paweł Brzezicki, wiceminister MGMiŻŚ.
Ustawa stwarza ramy prawne, organizacyjne i finansowe zapewniające rozwój istniejących i tworzenie nowych podmiotów gospodarczych, które zyskają zdolność zawierania kontraktów i budowy nowych statków morskich i śródlądowych i staną się konkurencyjne na rynku globalnym. Ma być stymulatorem rozwoju podmiotów w ramach produkcji komplementarnej w sektorze okrętowym. Umożliwi objęcie statusem specjalnych stref m.in. gruntów przeznaczonych na produkcję okrętową: nie będących własnością Skarbu Państwa, jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego albo związku komunalnego.
- Ustawa ma przyczynić się do wykorzystania ogromnego potencjału stoczniowego, który posiadamy, przywrócić sektorowi okrętowemu należną pozycję „koła zamachowego” gospodarki morskiej, generującego tysiące miejsc pracy, spowodować, by biura projektowe zaczęły pracować na rzecz polskich stoczni i dla nich tworzyły innowacyjne projekty – podkreśla wiceminister Brzezicki.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii