ew
Kvarken Link – właściciel marki Wasaline – oraz przedstawiciele stoczni Rauma Marine Constructions (RMC) podpisali wczoraj wiążący kontrakt na budowę nowego promu, który będzie pływał na trasie Vaasa-Umeå.
Miało być kilka miesięcy, ostatecznie wystarczyło kilka dni, by list intencyjny na budowę nowego statku, który będzie kursował w barwach Wasaline na popularnej trasie pomiędzy Finlandią a Szwecją, zamienił się w pełnoprawną umowę. Przedstawiciele zakładów RMC oraz armatora pochwalili się dziś ekspresowym tempem, w jakim udało się dopiąć wszystkie szczegóły. Dzięki temu już wczoraj możliwe było podpisanie dokumentu, który pozwoli na szybkie rozpoczęcie prac konstrukcyjnych.
„Zawarliśmy umowę nieco ponad tydzień po podpisaniu listu intencyjnego. Teraz zaczyna się prawdziwa praca. Chcielibyśmy wyrazić nasze uznanie wobec ministrów oraz urzędników z Ministerstwa Transportu i Komunikacji w Finlandii, Ministerstwa Spraw Gospodarczych i Pracy oraz Ministerstwa Finansów za ich rolę w dążeniu do uczynienia tego projektu rzeczywistością” - powiedział Jyrki Heinimaa ze stoczni RMC.
Tak szybkie sfinalizowanie wszystkiego od strony formalnej sprawia, że prace przy budowie rozpoczną się niemal natychmiast, a sam prom – jeśli nie pojawią się nieprzewidziane przeszkody – zostanie przekazany armatorowi już w 2021 r.
Podpisany kontrakt opiewa na sumę ok. 120 milionów euro. Gwarantami finansowania przedsięwzięcia jest Kvarken Link, którego właścicielami są miasta Umeå oraz Vaasa. Władze stoczni oceniły, że sygnowanie umowy będzie miało pozytywny wpływ na zatrudnienie. Realizacja przedsięwzięcia pochłonie bowiem ok. 800 osobolat. Ujawniono, że o kontrakt zabiegały w sumie cztery stocznie.
Nowoczesny prom, który za dwa lata rozpocznie obsługę połączenia Vaasa-Umeå, będzie mógł przyjąć na pokład 800 pasażerów, a jego linia ładunkowa wyniesie 1500 metrów. Statek będzie napędzany układem dual-fuel. Będzie można go zasilać nie tylko paliwem LNG, ale też biopaliwem. Ekologiczny ro-pax będzie przystosowany do żeglugi w trudnych warunkach, jakie panują w tej części Zatoki Botnickiej (klasa lodowa 1A Super w fińsko-szwedzkiej klasyfikacji, pozwalająca na żeglugę statku nawet w trudnych warunkach lodowych - często bez asysty lodołamacza).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii