• <

Nowy flagowy projekt stoczni CRIST: innowacyjna konstrukcja posłuży do rozbudowy Księstwa Monako

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Stocznie, Statki Nowy flagowy projekt stoczni CRIST: innowacyjna konstrukcja posłuży do rozbudowy Księstwa Monako
Nowy flagowy projekt stoczni CRIST: innowacyjna konstrukcja posłuży do rozbudowy Księstwa Monako - GospodarkaMorska.pl

Patrycja Cybulska

13.09.2016 Źródło: własne

9 miesięcy i dwa dni. Ten ekspresowy termin, w którym powstać ma pionierska jednostka NB56 stał się nowym wyzwaniem dla polskiej stoczni CRIST. Unikalna konstrukcja wykorzystana zostanie do zmiany części zatoki Monako w ląd. Dzięki temu powierzchnia słynnego księstwa zwiększy się o 6 hektarów. Przedstawiciele stoczni CRIST umowę na udział w międzynarodowym projekcie „Extension en mer de Monaco” podpisali 2 września. To kolejny sukces Polaków na światowym rynku przemysłu stoczniowego.

– Budowany przez nas innowacyjny dok będzie zatapiał fundamenty, na których później powstaną apartamentowce – tłumaczy Grzegorz Różański, wiceprezes stoczni CRIST.

Masa pojedynczego fundamentu sięga nawet 12 000 ton. Pływający dok, wyposażony w własny napęd, będzie mógł się przemieszczać, tak by każdy element konstrukcji został zamocowany pod wodą z największą precyzją.

Nowoczesne osiedle na wodzie

Klientem stoczni CRIST jest firma Bouygues. To ona, wraz z partnerami, opracowała zabudowę nowej dzielnicy Księstwa Monako. Na powierzchni 60 000 m kw. powstaną m.in. nadmorskie promenady, park, parking i port. Osiedle na wodzie stanie się zatem nie tylko atrakcją turystyczną, ale także przyciągnie inwestorów. Domy na wodzie to wciąż bowiem nowość na rynku.

Doświadczenie i kreatywność

Udział w projekcie „Extension en mer de Monaco” to duży sukces gdyńskiej stoczni CRIST. Dowodzi, że proponowane przez nią rozwiązania są doceniane na całym świecie.

– Możemy się pochwalić, że to właśnie pomysł stoczni CRIST zostanie wykorzystany, by zapewnić zdalny pomiar oraz balastowanie zbiorników  nowoczesnego doku dla Monako – mówi Różański. - W tym projekcie łączymy know-how naszej stoczni ze współpracą z francuską firmą – dodaje Różański.

Innowacyjny system balastowy i pomiarowy zapewni m.in. ciągłe wypoziomowanie jednostki, bezpieczeństwo w trakcie wykonywanych prac oraz ochronę przed wiatrem, falami i prądami morskimi. Dzięki temu ani dok, ani prefabrykowane na nim fundamenty nowoczesnych apartamentowców nie zostaną uszkodzone. Dodatkowo na jednostce zainstalowane zostaną maszty do podawania betonu oraz opcjonalnie dźwigi.

Do stoczni CRIST należy zatem opracowanie projektu jednostki, jej budowa oraz sprawdzenie działania. Jedna z prób wytrzymałościowych polegać ma na zanurzeniu doku na około 20 metrów. Zgodnie z planem, zostanie on oddany do użytku w czerwcu przyszłego roku. Budowa w takim tempie to rekord w historii działalności gdyńskiej stoczni.

CRIST nabiera rozpędu

Nowoczesny dok, który „zbuduje” osiedle na wodzie w Monako, to jednak nie jedyny unikalny projekt w kalendarzu CRIST.

Stocznia bije rekord za rekordem, wciąż tworząc innowacyjne konstrukcje. Po sukcesie jednostek Thor, Innovation i Vidar, obecnie CRIST pracuje nad statkiem o napędzie elektrycznym. Będzie to druga na świecie taka jednostka, od początku do końca stworzona w Polsce. Fiński armator otrzyma ją w kwietniu przyszłego roku.

Stocznia CRIST prowadzi również rozmowy z duńskim koncernem energetycznym DONG. U wybrzeży Wielkiej Brytanii tworzy on największą na świecie farmę wiatrową. CRIST ma wyprodukować dla niego nowoczesny jack-up do budowy takich farm. Negocjacje trwają, a platforma ma rozpocząć prace na początku 2020 roku.

Po raz kolejny współpracą ze stocznią CRIST zainteresowani są także Francuzi. To dla nich może powstać obiekt do posadawiania fundamentów pod siłownie wiatrowe.

CRIST buduje również innowacyjne paszowce oraz statki do przewozu żywej ryby wykorzystywane w coraz liczniejszych w Skandynawii farmach rybnych. W stoczni stale budowane są również częściowo wyposażone kadłuby statków rybackich oraz specjalistyczne jednostki dla przemysłu offshore. Jak informują jej przedstawiciele, portfel zamówień na kolejne lata coraz bardziej się wypełnia.

CRIST jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. W trakcie dwudziestopięcioletniej działalności firma osiągnęła pozycję jednego z czołowych producentów wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz jednostek pływających dla największych światowych odbiorców. Jakość świadczonych usług oraz potencjał produkcyjny CRIST znajdują coraz większe uznanie u armatorów, a stocznia koncentruje swój rozwój głównie wokół budowy specjalistycznych statków i konstrukcji dla przemysłu morskiego.

Główne parametry jednostki NB56:

- długość: 56,4m;
- szerokość: 49,3m;
- wysokość: 25,5m do górnego pokładu;
- powierzchnia robocza pokładu głównego: 56,4x34,72;
- masa netto jednostki: ponad 3000 ton.

Źródło:
własne

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33097,00 $ tona -1,39% 10 maj
 Cynk 3037,00 $ tona 2,15% 10 maj
 Aluminium 2565,00 $ tona 1,87% 10 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.