pc
El-Mellah na pierwszych próbach morskich. Nowoczesny żaglowiec, budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding dla Marynarki Wojennej Algierii, jest testowany na Zatoce Gdańskiej. Na próby morskie wypłynął w sobotę po 15.
Testowanie fregaty ma potrwać 10 dni. Autorem projektu technicznego i koncepcji „Algierczyka” jest Zygmunt Choreń, jeden z najwybitniejszych konstruktorów żaglowców na świecie. Na swoim koncie ma on kilkadziesiąt jednostek napędzanych wiatrem. Wśród nich m.in. takie jak: Aleksander von Hunboldt, Fryderyk Chopin, Royal Clipper, Mir, Dar Młodzieży i Flying Clipper.
El-Mellah, czyli po arabsku „żeglarz”, będzie jednym z najszybszych i największych żaglowców szkolnych na świecie.
Fregata ma 110 m długości i 14,5 m szerokości, a jej powierzchnia ożaglowania to 3 000 m kw. Najwyższy stalowy maszt ma wysokość 54 m. Według koncepcji biura projektowego Choreń Design & Consulting, trzeci maszt El-Mellaha jest jednocześnie jego kominem. W ten sposób uniknięto uciążliwego odprowadzania spalin przez boczne wydechy umieszczone na poziomie pokładu.
Jednostka wyposażona jest w stery strumieniowe z przodu i z tyłu, co znacznie ułatwi manewrowanie. Przy stawianiu żagli algierscy kadeci będą musieli jednak polegać wyłącznie na sile mięśni.
El-Mellah zabierze na pokład 222 członków załogi, w tym 120 kadetów algierskiej Wyższej Szkoły Morskiej, a wśród nich – 40 kobiet. Na żaglowcu będą oni doskonalić rzemiosło morskie i nawigacyjne na wszystkich dostępnych akwenach żeglugowych świata. Fregata będzie pełniła także funkcje reprezentacyjne oraz uczestniczyła w międzynarodowych zawodach i regatach.
Kontrakt, oprócz budowy tej nowoczesnej jednostki, obejmuje także szkolenie członków załogi i kadetów. Jest ono prowadzone we współpracy z Akademią Morską w Gdyni. Algierscy praktykanci przeszli najpierw szkolnie teoretyczne, a następnie, razem z polskimi studentami, odbyli zajęcia praktyczne na „Darze Młodzieży”. Zdobyte umiejętności zostaną powtórzone na algierskim żaglowcu, tak by jego załoga potrafiła samodzielnie wpłynąć do macierzystego portu.
El-Mellah w liczbach
Długość - 110 m
Szerokość - 14,5 m
Wysokość boczna - 8,6 m
Ożaglowanie - 3 000 m²
Prędkość pod żaglami - 17 węzłów
Załoga - 222 osoby, w tym 120 kadetów i kadetek
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii